Sökning: "Detaljhandelsföretag"

Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet Detaljhandelsföretag.

  1. 1. Produktutvecklingssamarbete mellan detaljhandelsföretag och deras varuleverantörer

    Författare :Lena Bjerhammar; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Detaljhandelsföretag; märkesvaror; produktutveckling; produktutvecklingssamarbete; Complex Systems – Microdata Analysis; Komplexa system - mikrodataanalys;

    Sammanfattning : This thesis deals with product development co-operation between retailers and their suppliers. This phenomenon is studied in the light of the increasing importance of private brands in contemporary retailing. The basic frame of reference for the study is the Interaction and Network Approach to industrial marketing. LÄS MER

  2. 2. Produktutvecklingssamarbete mellan detaljhandelsföretag och deras varuleverantörer

    Författare :Lena Bjerhammar; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Allt fler detaljhandelsföretag arbetar med egna märkesvaror. Det är därför intressant att studera hur det går till när produkter som ska marknadsföras under detaljhandelsföretagens egna varumärken utvecklas. Avhandlingen handlar om hur produktutvecklingssamarbete mellan detaljhandelsföretag och deras varuleverantörer går till. LÄS MER

  3. 3. Sortiment inom detaljhandeln : studier inom detaljhandelsföretag av sortimentsstorlek och sammansättning samt vissa kostnads- och intäktssamband

    Författare :Curt Kihlstedt; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Ur Förord och Kapitel 2: Föreliggande arbete handlar om sortimentets struktur och funktion inom detaljhandeln och i viss utsträckning inom grosshandeln. Arbetet utgör den andra rapporten rörande en undersökning, som syftar till att belysa sammansättningen av detaljhandelsföretagens sortiment, variationer i denna sammansättning, den tänkbara effekten av dessa variationer på intäkter och kostnader inom olika företag samt motiven till sammansättningen och förändringar i denna. LÄS MER

  4. 4. Dynamic capabilities for managing logistics challenges of retailers

    Författare :Linnea Haag; Erik Sandberg; Uni Sallnäs; Árni Halldórsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The increase in globalisation of trade, digitalisation and new technical advances in marketing, IT, and logistics have created new opportunities for retailers to expand and reshape their businesses. These changes have resulted in more complex logistics, and retailers are now facing several critical logistics challenges. LÄS MER

  5. 5. Lokala elektroniska marknadsplatser : informationssystem för platsbundna affärer

    Författare :Johan Petersson; Karin Axelsson; Göran Goldkuhl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Datavetenskap; Datavetenskap; elektroniska affärer; Internetbaserade tillämpningar; den elektroniska marknadsplatsen; informationssystem; Computer science; Datavetenskap;

    Sammanfattning : Intresset för olika yttringar av elektroniska affärer fokuseras inte sällan på globala och nationella ansträngningar. Detta gäller inte minst sedan uppmärksamheten under senare år kommit att riktas mot Internetbaserade tillämpningar och implikationer av dessa. LÄS MER