Sökning: "Detaljhandel"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade ordet Detaljhandel.

  1. 1. If I can taste it, I want it... : sensory marketing in grocery retail stores

    Författare :Johan Swahn; Åsa Öström; Micael Dahlén; Örebro universitet; []
    Nyckelord :detaljhandel; konsumentbeteende; marknadsföring; reklam; semantik; sensorik; sensoriska beskrivningar; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Culinary Arts and Meal Science; Måltidskunskap; Måltidskunskap; Culinary Arts and Meal Science;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Vidare undersökts om denna marknadsföring har någon effekt på konsumenternas val av produkt. LÄS MER

  2. 2. Essays on urban wages, location and retail trade

    Författare :Nils Bohlin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pay differentials Sweden; Löner; regionala skillnader; Sverige; Prissättning; Detaljhandel;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Flytande identitet

    Författare :Johan Hagberg; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; e-handel; detaljhandel; aktör-nätverksansatsen;

    Sammanfattning : In June 2004, a curious story appeared in the Swedish business press. One could read that ecommerce had "recovered" and was "taking revenge". A few years earlier the media spoke of nothing but the dotcom-burst, broken expectations and bankruptcies. It seemed that by 2004, ecommerce was established in its own right as a retail form. LÄS MER

  4. 4. Vägen lönar sig, spårvagn går förbi!" Detaljhandelsannonseringen i Stockholms Dagblad, Dagens Nyheter och Stockholms-Tidningen, 1870-1910

    Författare :Per Linton; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Marknadsföring; Reklam; Annonsering; Detaljhandel; Dagspress; Stockholm; Historia;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Lokala elektroniska marknadsplatser : informationssystem för platsbundna affärer

    Författare :Johan Petersson; Karin Axelsson; Göran Goldkuhl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Datavetenskap; Datavetenskap; elektroniska affärer; Internetbaserade tillämpningar; den elektroniska marknadsplatsen; informationssystem; Computer science; Datavetenskap;

    Sammanfattning : Intresset för olika yttringar av elektroniska affärer fokuseras inte sällan på globala och nationella ansträngningar. Detta gäller inte minst sedan uppmärksamheten under senare år kommit att riktas mot Internetbaserade tillämpningar och implikationer av dessa. LÄS MER