Sökning: "Decimal"
Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade ordet Decimal.
1. Att främja elevers teoretiska utforskande av bassystemet : En undervisningsutvecklande studie i matematik på mellanstadiet
Sammanfattning : Den här licentiatuppsatsen handlar om hur en undervisning kan främja elevers förståelse av tiobassystemet genom att de bjuds in till en undervisning där de kan delta i ett kollektivt utforskande av bassystemet, som en övergripande nivå av tiobassystemet. Syftet är att exemplifiera och diskutera hur en undervisning, som främjar elevernas möjligheter att utveckla ett tänkande om tiobassystemet på en generell eller övergripande nivå, kan utformas. LÄS MER
2. Att få syn på avgörande skillnader : Lärares kunskap om lärandeobjektet
Sammanfattning : Lärare som undervisar i matematik förväntas kunna mer avancerad matematik än vad de undervisar om. Men formell matematikkunskap anses inte vara tillräckligt för att lärare ska kunna undervisa så att ämnesinnehållet blir begripligt för eleverna, de behöver även pedagogical content knowledge (PCK). LÄS MER
3. Automated Subject Classification of Textual Documents in the Context of Web-Based Hierarchical Browsing
Sammanfattning : With the exponential growth of the World Wide Web, automated subject classification has become a major research issue. Organizing web pages into a hierarchical structure for subject browsing has been gaining more recognition as an important tool in information-seeking processes. LÄS MER
4. The influence of numbers when students solve equations
Sammanfattning : Is it possible that some students’ primary difficulty with equation-solving is neither handling the literal symbols nor the equality, but the numbers used as coefficients? It is well known that many students find algebra a difficult topic, and there is much research on how students experience this strand of mathematics, with indications of how it can be taught. Still, a perspective not often fronted in this research – that has been suggested as an area potentially important – is how numbers, other than natural numbers, in algebra, are perceived by students. LÄS MER
5. Validation of mild cooking processes with target of Listeria monocytogenes inactivation to ensure food safety
Sammanfattning : This thesis investigates the use of Time Temperature Integrators (TTIs) to validate industrial cooking processes aimed to achieve a 6 logarithmic inactivation of Listeria monocytogenes, equal to a heat load of 2 min at 70 °C (P707.5 = 2) . To produce microbiological TTIs, live cells of L. monocytogenes were crossbound in alginate beads. LÄS MER