Sökning: "Davydov"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade ordet Davydov.
1. Electron paramagnetic resonance and biochemical studies of red-ox properties of the diferric/radical center in mouse and Mycobacterium tuberculosis ribonucleotide reductase R2 proteins
Sammanfattning : Ribonucleotide reductase (RNR) catalyses the reduction of all four ribonucleotides to the corresponding deoxyribonucleotides that are used by the cells for DNA synthesis. The active enzyme from mouse, Mycobacterium tuberculosis (M. tuberculosis) and aerobically grown E. LÄS MER
2. Att etablera och upprätthålla ett algebraiskt arbete i årskurs 2 och 3 : En undervisningsutvecklande studie med matematiska mönster som innehåll
Sammanfattning : Syftet med denna licentiatuppsats är att undersöka aspekter i undervisningen som skapar förutsättningar för att elever i yngre åldrar (årskurs 2 och 3) ska engageras i ett algebraiskt arbete. Learning study har använts som metod (ansats) för att producera data. LÄS MER
3. Att främja elevers teoretiska utforskande av bassystemet : En undervisningsutvecklande studie i matematik på mellanstadiet
Sammanfattning : Den här licentiatuppsatsen handlar om hur en undervisning kan främja elevers förståelse av tiobassystemet genom att de bjuds in till en undervisning där de kan delta i ett kollektivt utforskande av bassystemet, som en övergripande nivå av tiobassystemet. Syftet är att exemplifiera och diskutera hur en undervisning, som främjar elevernas möjligheter att utveckla ett tänkande om tiobassystemet på en generell eller övergripande nivå, kan utformas. LÄS MER
4. Rekonstruktion av logaritmer med tallinjer som medierande redskap
Sammanfattning : The aim of the research reported in this licentiate thesis was to create an environment that could support students’ learning about logarithms. To develop such a learning environment, Davydov’s ‘learning activity’ was used as a theoretical framework for the design. LÄS MER
5. Teaching for the learning of additive part-whole relations : The power of variation and connections
Sammanfattning : In this thesis, results from four empirical studies and a re-analysis are synthesized with what can constitute a structural approach to teaching and learning additive part-whole relations among learners aged four to eight years. In line with a structural approach to additive relations, the relations of parts and whole are in focus from the outset and are seen as the basis for addition and subtraction (Davydov 1982; Neuman, 1987). LÄS MER