Sökning: "Christina Söderberg"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Christina Söderberg.

  1. 1. Individriktad brottsprevention : om SSPF och viljan att samverka

    Författare :Christina Söderberg; Martin Börjeson; Kerstin Johansson; Torbjörn Forkby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Denna licentiatuppsats behandlar brottspreventiv samverkan på individnivå, vilket är ett relativt nytt fenomen i Sverige och Skandinavien. Ett specifikt arbetssätt, samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och fritidssektor – SSPF – undersöks i studien och övergripande studeras hur idén om brottspreventiv samverkan i form av SSPF konstrueras och motiveras, hur den tolkas och omtolkas av samverkansparterna samt hur den omsätts i praktik. LÄS MER

  2. 2. Att skapa mening i en komplex praktik : Föreställningar om brottspreventiva samverkansformer mellan omsorg och kontroll

    Författare :Christina Söderberg; Martin Börjeson; Magnus Dahlstedt; Karin Osvaldsson; Kerstin Johansson; David Wästerfors; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Crime prevention; Individual-oriented interaction; Prevention of youth crime; Youth at risk of crime; Sense-making; Institutional logics; Human service organisations; Social control;

    Sammanfattning : This thesis deals with individual-oriented crime prevention interaction (ICPI) aimed at young people who commit - or are deemed to be at risk of committing - offences. Youth crime prevention is always topical, and a great deal of attention has been paid to such initiatives in recent years. LÄS MER

  3. 3. Slaget om femininiteten : Skolledarskap som könsskapande praktik

    Författare :Monica Söderberg Forslund; Boel Englund; Christina Florin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school leadership; gender; principal; discourse analysis; school leadership history; feminist post-structuralism; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of the dissertation is to highlight how different ideas about gender and gender discourses have created varying conditions for the formation of school leadership in different eras. The empirical material consists of historically documented material in a text-based study and interview material comprising interviews with a total of 18 comprehensive school principals from two interview studies. LÄS MER