Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Åland som språksamhälle : Språk och språkliga attityder på Åland ur ett ungdomsperspektiv

    Författare :Barbro Allardt Ljunggren; Jarmo Lainio; Björn Melander; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Åland; Åland Island; language attitudes; adolescents; autonomy; quantitative study; affinity; language competence; majority-minority relaations; secure insecure groups; interactive acculturation; Other humanities and religion; Övrig humaniora och religionsvetenskap; tvåspråkighetsforskning; Bilingualism Research;

    Sammanfattning : The present thesis deals with Åland, i.e. the Åland Islands, as a language environment. Its main focus is on the language attitudes of adolescents. LÄS MER

  2. 2. Begriplig EU-svenska? : Klarspråksarbetets förutsättningar inom den interinstitutionella översättningsprocessen

    Författare :Saga Bendegard; Björn Melander; Catharina Nyström Höög; Mona Blåsjö; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Swedish; plain language; translation; sociology of translation; institutional translation; EU translation; legal translation; ethnography; Svenska; klarspråk; översättning; översättningssociologi; institutionell översättning; EU-översättning; juridisk översättning; etnografi; Scandinavian Languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : This thesis is a study of the inter-institutional translation process through which the Swedish versions of EU legislative acts are created, focusing on the conditions for plain language work within this process. These Swedish translations have long been considered incomprehensible. LÄS MER

  3. 3. Textbruk i en häradsrätt på 1500-talet : en receptionsfilologisk undersökning av Dalarnas äldsta dombok

    Författare :Charlotta Busing; Henrik Williams; Björn Melander; Anna-Malin Karlsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; domböcker; filologi; Dalarnas äldsta dombok; textanalys; dombrev; brev; landslagen; kommunikationshistoria; Scandinavian languages; Nordiska språk; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. I skriftens gränstrakter : Interpunktionens funktioner i tre samtida svenska romaner

    Författare :Alva Dahl; Björn Melander; Anna Cullhed; Per Ledin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; punctuation; dialogism; written language; stylistics; viewpoint; interpunktion; skiljetecken; typografi; stilistik; skriftspråk; dialogism; Scandinavian Languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : Punctuation is an indispensable element in formal and literary texts as well as everyday writing. Studying punctuation is therefore necessary in order to understand written language. Still, it does not fit easily into descriptions of language as an abstract, given system, composed of lexicon and grammar. LÄS MER

  5. 5. I samtal med Kronofogden : Hur myndighetsservice görs i språkliga möten mellan inringare och kundservicehandläggare

    Författare :Maria Johansson; Björn Melander; Susanna Karlsson; Hedda Söderlundh; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; institutional talk; social interaction; meaning-making; conversation analysis; plain language; new public management; street-level bureaucracy; frontline interaction; debt; indebtedness; legitimacy; intersubjectivity; recipient design; epistemics; deontics; institutionella samtal; social interaktion; meningsskapande; samtalsanalys; klarspråk; new public management; gräsrotsbyråkrati; frontlinjesinteraktion; klarspråk; skuld; skuldsättning; legitimitet; intersubjektivitet; mottagaranpassning; epistemisk ordning; deontisk ordning; Scandinavian Languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : This thesis explores the interaction between frontline service officials and clients in customer service calls to the Swedish Enforcement Authority (SEA), a national government agency working with debts. The aim is to shed light on these service calls as interactional, meaning-making encounters between callers and frontline service officials. LÄS MER