Sökning: "Bildning utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden Bildning utbildning.

  1. 1. Lärandets hermeneutik : Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt

    Författare :Mikael Segolsson; Tomas Kroksmark; Bernt Gustavsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hermeneutik; bildning; utbildning; lärande; kunskap; tolkning; dialog; digitaliserad tillvaro; skola.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : En viktig uppgift inom utbildningsvetenskaplig forskning är att bidra till en kritisk diskussion av skolsystemets processer och dess grundläggande pedagogiska begrepp. Avhandlingens syfte är att i denna diskussion fokusera lärandebegreppet och med bildningstanken som utgångspunkt bilda kunskap om hur vi kan förstå tolkningens och dialogens betydelse för lärandebegreppet. LÄS MER

  2. 2. ”De två kulturerna” flyttar hemifrån : C.P. Snows begrepp i svensk idédebatt 1959–2005

    Författare :Emma Eldelin; Martin Kylhammar; Boel Berner; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; “the two cultures”; C.P. Snow; Bildung; education; culture; science; Conceptual History; recontextualization of ideas; contemporary history; Sweden; ”de två kulturerna”; C.P. Snow; bildning; utbildning; kultur; vetenskap; begreppshistoria; idéers rekontextualiseringar; samtidshistoria; Sverige; History of science and ideas; Idé- o lärdomshistoria;

    Sammanfattning : I denna avhandling diskuteras hur begreppet ”de två kulturerna”, ursprungligen formulerat av den brittiske författaren, administratören och före detta naturvetenskapsmannen C.P. Snow, tolkades och användes i svensk idédebatt 1959–2005. LÄS MER

  3. 3. Dissertatio exhibens causas quibus humanæ mentes motæ literarum studia impensius sectantur. Qvam cum consensu & approbatione ampliss. facultatis philosophicæ in regia academia Upsaliensi, præside ... Claudio Arrhenio ... exercitii gratia publico examini offert Christiernus Bergman Nericius ad diem Martii anno M. DC. LXXI. in auditorio Gustaviano majori

    Författare :Claudius Örnhjälm; Christian Bergman; Claudius Örnhjälm; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Learning and scholarship; Education; Education; higher; Motivation in education; Motivation in education; Education; Higher; Education; Learning and scholarship; Bildning; Utbildning; Högskoleutbildning; Studiemotivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Rum för rörelse : Om kroppens bildning och utbildning i skolans gymnastiksalar

    Författare :Åsa Liljekvist; Håkan Larsson; Birgitta Fagrell; Per Gerrevall; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Gymnasiums; rooms; physical environment; body; body movement; knowledge; physical literacy; physical education; discourse; discourse analysis; pedagogik; Education; Samhällsvetenskap Humaniora;

    Sammanfattning : This thesis deals with questions about the built environment in relation to the education of the body. The purpose of the thesis is to illustrate and discuss prerequisites for physical literacy and education in school gymnasiums. LÄS MER

  5. 5. Slöjdundervisning i grundsärskolan : En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning

    Författare :Anna Sjöqvist; Kerstin Göransson; Karin Bengtsson; Susanne Hansson; Johan Malmqvist; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Art and craft education; critical-constructive didactic; intellectual disability; Klafki; sloyd; special education; Estetiska ämnen; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; Klafki; kritisk-konstruktiv didaktik; slöjd; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to increase knowledge about sloyd education in compulsory school for students with intellectual disability (CSID). The thesis is based in critical-constructive didactic theory and takes an interest in how sloyd education can create conditions for students to acquire Bildung, in terms of self-determination, co-determination and solidarity. LÄS MER