Sökning: "Bildning utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden Bildning utbildning.
1. Lärandets hermeneutik : Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt
Sammanfattning : En viktig uppgift inom utbildningsvetenskaplig forskning är att bidra till en kritisk diskussion av skolsystemets processer och dess grundläggande pedagogiska begrepp. Avhandlingens syfte är att i denna diskussion fokusera lärandebegreppet och med bildningstanken som utgångspunkt bilda kunskap om hur vi kan förstå tolkningens och dialogens betydelse för lärandebegreppet. LÄS MER
2. ”De två kulturerna” flyttar hemifrån : C.P. Snows begrepp i svensk idédebatt 1959–2005
Sammanfattning : I denna avhandling diskuteras hur begreppet ”de två kulturerna”, ursprungligen formulerat av den brittiske författaren, administratören och före detta naturvetenskapsmannen C.P. Snow, tolkades och användes i svensk idédebatt 1959–2005. LÄS MER
3. Dissertatio exhibens causas quibus humanæ mentes motæ literarum studia impensius sectantur. Qvam cum consensu & approbatione ampliss. facultatis philosophicæ in regia academia Upsaliensi, præside ... Claudio Arrhenio ... exercitii gratia publico examini offert Christiernus Bergman Nericius ad diem Martii anno M. DC. LXXI. in auditorio Gustaviano majori
Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Rum för rörelse : Om kroppens bildning och utbildning i skolans gymnastiksalar
Sammanfattning : This thesis deals with questions about the built environment in relation to the education of the body. The purpose of the thesis is to illustrate and discuss prerequisites for physical literacy and education in school gymnasiums. LÄS MER
5. Slöjdundervisning i grundsärskolan : En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning
Sammanfattning : The aim of this thesis is to increase knowledge about sloyd education in compulsory school for students with intellectual disability (CSID). The thesis is based in critical-constructive didactic theory and takes an interest in how sloyd education can create conditions for students to acquire Bildung, in terms of self-determination, co-determination and solidarity. LÄS MER