Sökning: "Bilderböcker"

Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet Bilderböcker.

  1. 1. Nederländska bilderböcker blir svenska En multimodal översättningsanalys

    Detta är en avhandling från Stockholm : Acta Universitatis Stockholmiensis

    Författare :Sara Van Meerbergen; Stockholms universitet.; [2010]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; translation studies; Dutch and Flemish picture books; co-production; Dick Bruna; multimodality; social semiotics; systemic functional linguistics; images of children; interactive potential; meaning potential; referential interplay; plausible reading paths; HUMANITIES and RELIGION Languages and linguistics Other Germanic languages Dutch language; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Språkvetenskap Övriga germanska språk Nederländska; Dutch; nederländska;

    Sammanfattning : This thesis considers the translation of Dutch and Flemish picture books into Swedish from 1995 to 2006. The main aim of the thesis is to study what meaning the notion translation takes on where picture books are concerned and how the translation practice for picture books is influenced by international co-productions. LÄS MER

  2. 2. Para bom entendedor meia palavra basta : comunicaçaõ e fluxo de informaçaõ em livros animados brasileiros e suecos

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för spanska, portugisiska och Latinamerikastudier, Stockholms universitet

    Författare :Fátima da Silva; Stockholms universitet.; [2003]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Bilderböcker; Brasilien; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Bilderboken i förskolan En utgångspunkt för samspel

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Maria Simonsson; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2004]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Picture book; Preschool; Child perspective; Agency; Material Culture; Ethnography; Subject positioning; Interaction; Everyday Practice; Förskolebarn; Bilderböcker; Social interaktion; Litteraturpedagogik; Förskolan; Lek; Barns fantasiliv; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The main purpose of the study is to investigate how children use picture books in the everyday practices in the Swedish pre-school. More specifically, I want to study the use of picture books based on the child's interaction with the book. LÄS MER

  4. 4. Bilderboksstunden i förskolan Småflodhästarna och Kenta möter Piraten och Spenaten

    Detta är en avhandling från Uppsala : Uppsala universitet

    Författare :Per Norlin; Uppsala universitet.; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; reception; literacy; picture book; text movability; building envisionments; bilderboksstunden; reception; föreställningsvärldar; textrörlighet; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsen Bilderboksstunden i förskolan undersöker potentialer i två välkända svenska bilderböcker under tretton videofilmade bilderboksstunder på två förskoleavdelningar i skilda kommuner. Undersökningen är gjord utifrån de föreställningsvärldar (Langer 1995:5) och den textrörlighet (Liberg m.fl. LÄS MER

  5. 5. Med ljus på boksamtal om skugga

    Detta är en avhandling från Uppsala : Uppsala universitet

    Författare :Anna Backman; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2018]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; variationsteori; förskola; naturvetenskap; barnböcker; boksamtal; skugga; fiktion;

    Sammanfattning : Den här är en variationsteoretisk studie som riktar fokus mot boksamtal om skugga i förskola. I förskola brukar inte läromedel och läroböcker användas, däremot förespråkas ofta barnböcker och berättelser för undervisning inom olika områden, bland annat för lärande om naturvetenskap. LÄS MER