Sökning: "Betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 51 avhandlingar innehållade ordet Betyg.

  1. 1. Relativa betyg några empiriska studier och en teoretisk genomgång i ett historiskt perspektiv

    Författare :Håkan Andersson; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group-referenced marks; norm-referenced marks; criterion-referenced marks; marks; grades; grading; selection; employment qualifications; merits; Relativa betyg; grupprelaterade betyg; normrelaterade betyg; målrelaterade betyg; kriterierelaterade betyg; betyg; urval; anställningsmeriter; meriter;

    Sammanfattning : Denna avhandling, som i huvudsak är resultatet av ett projekt finansierat av Skolöverstyrelsen, består av fem delstudier (I-V) utförda under åren 1977-1991 samt en sammanfattande analysdel (VI). Avhandlingens syfte är att studera det unika svenska relativa betygssystemet, som infördes på försök i folkskolan i början av 1940-talet för att senare permanentas och även införas i enhets- och grundskolan samt slutligen även i gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Rätt betyg för vem? Betygsättning som institutionaliserad praktik

    Detta är en avhandling från Stockholm : ISD, Stockholms universitet

    Författare :Larissa Mickwitz; Gunilla Molloy; Peter Strandbrink; Jan Carle; [2011]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development;

    Sammanfattning : Betyg har haft ett stort utrymme i den skolpolitiska debatten. Framförallt har betygens bristande likvärdighet debatterats. Problemet har huvudsakligen konstruerats som lärares bristande professionalism. LÄS MER

  3. 3. Rätt betyg för vem? : Betygsättning som institutionaliserad praktik

    Detta är en avhandling från Stockholm : ISD, Stockholms universitet

    Författare :Larissa Mickwitz; Gunilla Molloy; Peter Strandbrink; Jan Carle; [2011]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Language education; grading; school policy;

    Sammanfattning : Betyg har haft ett stort utrymme i den skolpolitiska debatten. Framförallt har betygens bristande likvärdighet debatterats. Problemet har huvudsakligen konstruerats som lärares bristande professionalism. LÄS MER

  4. 4. Att tävla för betyg gymnasieelevers bild av ämnet idrott och hälsa genom bedömningspraktiken

    Detta är en avhandling från Växjö : Linnaeus University Press

    Författare :Nina Modell; [2018]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Physical education and health; pupil s perceptions; assessment and grading; sports movement; focus groups; vignettes; Idrott och hälsa; elevers uppfattningar; bedömning och betygssättning; föreningsidrott; fokusgrupper; vinjetter; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim is to study and reach an understanding of how upper secondary school students perceive the subject of physical education and health through the assessment practice they experience. Part of the interest concerns the content of the assessment practice and the picture of the subject emerging from this. LÄS MER

  5. 5. Varför fick jag bara G? : vad bedöms i karaktärsämnen på HR-programmet?

    Detta är en avhandling från Stockholm : Erlanders AB

    Författare :Helena Tsagalidis; Robert Höghielm; Bo Davidsson; [2003]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; culture historical; analytical skills; customer oriented skills; customer interaction; development; communication; Lpf 94:9; assessment; ability to solve problems; cooperation; independence; professional knowledge.; analysförmåga; bedömning; betyg; betygskriterier; kommunikation; kulturhistorisk; kundkontakt; kunskapsformer; kompetens; Lpf 94:9; nyckelkvalifikationer; planeringsförmåga; praktisk kunskap; problemlösningsförmåga; samarbete; självständighet; specifika-yrkeskunskaper; yrkeskultur; yrkeskunskap; yrkespraxis.; didaktik; Didactics;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att tydliggöra kunskapskvaliteter i yrkeskunnandet som har betydelse vid bedömning av karaktärsämnen för både lärare och elever. Undersökningsmetoderna har bestått av intervjuer med lärare och elever, elevenkäter och gymnasieskolans styrdokument. LÄS MER