Sökning: "Begreppsutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade ordet Begreppsutveckling.
1. Bokstavliga svårigheter - faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande
Sammanfattning : I en longitudinell studie undersöks vilka faktorer som påverkar hur elever på ett gymnasiums naturvetenskaps- och teknikprogram lär sig algebra. En årskull elevers begreppsutveckling följs under deras tre gymnasieår med hjälp av tester, enkäter och intervjuer, och de bestående kunskaperna efter gymnasietiden noteras. LÄS MER
2. Play, Culture and Learning : Studies of Second-Language and Conceptual Development in Swedish Preschools
Sammanfattning : This dissertation studies how second-language and conceptual development emerge through interactions in Swedish preschool environments. It studies how types of interaction, such as play, can scaffold children toward such developments. LÄS MER
3. Sensemaking in chemistry at upper secondary school
Sammanfattning : In chemistry education, student learning difficulties involve connecting theory and phenomena to make sense of chemistry, as well as utilising and understanding the language of chemistry. In this thesis, I examine the relationships among student language use, previous achievement level, and sensemaking in chemistry, as well as how experienced teachers help students make sense of chemistry as part of dialogic interaction during practical work. LÄS MER
4. Skylta med kunskap : en studie av hur barn urskiljer grafiska symboler i hem och förskola
Sammanfattning : The topic of this study is to generate knowledge about children’s understandingof graphical symbols. These forms of knowledge are prevalent in contemporarysocieties, for example, in the form of letters, numbers, road signs, maps, andcomputer icons. LÄS MER
5. Begreppsutveckling, genom imitation, generell assimilation och differentiering. : Hur studenters uppfattningar förändras över tid i en akademisk utbildning
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att förklara hur begreppsutvecklingsprocessen kan beskrivas i ett konstruktivistiskt perspektiv hos studenter i akademiska utbildningar. De akademiska utbildningarna som ingår i studien är läkar- och sjuksköterskeutbildningen. LÄS MER