Sökning: "Bedömning och betyg"
Visar resultat 6 - 10 av 15 avhandlingar innehållade orden Bedömning och betyg.
6. Participation and ICT : Students with Special Educational Needs in Upper Secondary School
Sammanfattning : Introduction: The use of information and communication technology (ICT) has been highlighted over the past 20 years as a promising accommodation to improve participation in school activities among students with special educational needs (SEN). However, evidence is still needed. LÄS MER
7. Varierade bedömningspraktiker i samhällskunskap : Validitet och agens i lärares beslut om bedömningars syften, innehåll och metoder
Sammanfattning : I denna avhandling undersöks samhällskunskapslärares bedömnings-praktiker vad gäller syften, innehåll, förmågor och metoder, samt faktorer som kan påverka lärares bedömningspraktiker. Detta undersöktes genom tematiska analyser av intervjuer med totalt nitton gymnasielärare och deras bedömningsuppgifter. LÄS MER
8. Dynamic Thermal Rating for Improved Utilization of Wind Farm Export Systems : A Methodology for Improving Load Profile Estimation of Wind Farm Export Transformers
Sammanfattning : The power system components connected to renewable energy sources, such as transformers, are often oversized and conservatively loaded. The design of transformers normally ignores the intermittent nature of the connected renewable energy sources (e.g. solar, wind). LÄS MER
9. Varför fick jag bara G? : vad bedöms i karaktärsämnen på HR-programmet?
Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att tydliggöra kunskapskvaliteter i yrkeskunnandet som har betydelse vid bedömning av karaktärsämnen för både lärare och elever. Undersökningsmetoderna har bestått av intervjuer med lärare och elever, elevenkäter och gymnasieskolans styrdokument. LÄS MER
10. Återkoppling i analoga och digitala klassrum : Spänningsfyllda verksamheter i samhällskunskapsundervisning
Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares återkoppling i samhällskunskap i analog och digital kontext med särskilt intresse för återkopplingens formativa syfte. Studien är genomförd med ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. I delstudie ett utforskas återkoppling i det analoga klassrummet och i delstudie två återkoppling i lärplattform. LÄS MER