Sökning: "Bedömning och betyg"

Visar resultat 11 - 15 av 15 avhandlingar innehållade orden Bedömning och betyg.

  1. 11. ”Det är live liksom” : Elevers perspektiv på villkor och utmaningar i Idrott och Hälsa

    Författare :Madeleine Wiker; Annica Löfdahl; Christian Augustsson; Eva-Carin Lindgren; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Physical Education [PE]; health; pupils’ perspectives; pupils; PE teachers; grading system; assessment and grading; focus groups; Social Representations theory; Skolämnet Idrott och Hälsa [IH]; elevers perspektiv; hälsa; idrottslärare; betygssystem; bedömning och betygsättning; fokusgrupper; social representationsteori; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Idrottsvetenskap; Sports Science;

    Sammanfattning : Based on pupils' perspectives, the purpose of this dissertation is to contribute to increased knowledge and in-depth understanding of PE. Sport, exercise and health are important factors for young people’s wellbeing. Children and young people who exercise sleep better, have more energy, learn to cooperate and perform better at school. LÄS MER

  2. 12. Den komplexa rörelsens komplexitet : en studie i ett utförande av idrott och hälsa

    Författare :Lucas Janemalm; Dean Barker; Mikael Quennerstedt; Örebro universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; enactment; complex movement; physical education; PE; enactment; curriculum theory; discourse analysis; komplex rörelse; idrott och hälsa; läroplansimplementering;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsatsen tar sitt avstamp i forskningen kring den svenska läroplanens revideringar med ett särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa. Begreppet komplex rörelse visade sig vara särskilt problematisk för idrottslärare i den senaste versionen och valdes därför som undersökningsobjekt och som exempel på begreppstransformering. LÄS MER

  3. 13. Uppfattningar och upplevelser av bedömning i grundskolan

    Författare :Maj Törnvall; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; elevuppfattningar; grundskola; kunskapsbedömning; läraruppfattningar;

    Sammanfattning : Det centrala i föreliggande studie är att utröna lärares och elevers uppfattningar och upplevelser av bedömning i skolan. Lärare och elever är involverade i bedömning av kunskaper och kunskapsutveckling, varför det är av vikt att båda parters uppfattningar synliggörs, vilket i sin tur kan bidraga till en helhetsbild av bedömningsfenomenet. LÄS MER

  4. 14. Musikelever på gymnasiets estetiska program : En studie av elevernas bakgrund, studiegång och motivation

    Författare :Maria Karlsson; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Musicology; SEM; gender; autonomy; achievement behaviour; goal orientation; self perception; attribution; motivation; Music; high school; Pedagogy; didactics; Musikvetenskap; Pedagogik; didaktik; motivation;

    Sammanfattning : In previous studies research on motivation in education has tended to be focused on attribution (perceived causes of success and failure), self perception, goal orientation and autonomy. This thesis aims to describe the background and schooling of music students and to measure their motivation for music education. LÄS MER

  5. 15. Dokumenterat utanförskap : Om skolbarn som inte når målen

    Författare :Gunilla Ingestad; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; motivation; Sociology; medikalisering; relationellt perspektiv; interaktionism; utanförskap; motivation; skolsvårigheter; särskilt stöd; Sociologi;

    Sammanfattning : This thesis examines school activity in a medium-sized Swedish municipality 1996?2005 focusing on the parts of the activity that deal with support measures for pupils with school difficulties. The purpose of the study is to examine the assessment of pupils? school difficulties in a longer perspective, considering pupils? subjective experiences and consequences of the school's organisation and working methods. LÄS MER