Sökning: "Barn som utmanar"
Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Barn som utmanar.
1. Med blicken på barnet : om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER
2. Det finns inga tjejbestämmare : Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek
Sammanfattning : Previous research studies have shown that in their address and behaviour towards girls and boys, pre-school staff apply stereotyped gender concepts, thus reinforcing rather than challenging stereotypes. The present thesis therefore focuses on which of children’s positions that are accepted or that face resistance from the staff. LÄS MER
3. Fatherhood Images and Ideals : Transforming, Circulating, and Responding to the Swedish Dads Photo Exhibition
Sammanfattning : Between 2016 and 2019, the Swedish state – via the Swedish Institute and Swedish embassies – circulated the ‘Swedish Dads’ photo exhibition to 54 countries. The exhibition was based on a photobook by the same name and featured photographs of Swedish fathers on parental leave with their children. LÄS MER
4. Barns medierade värld : syskonsamspel, lek och konsumtion
Sammanfattning : This thesis focuses on sibling interaction and children’s everyday media practices in their homes. Ten sibling pairs, aged four to nine years, have been followed in their homes during a six-month period with media ethnographic methods. The data mainly consist of video recorded sibling interactions. LÄS MER
5. Med blicken på barnet : Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER