Sökning: "Barn och genus"

Visar resultat 1 - 5 av 29 avhandlingar innehållade orden Barn och genus.

  1. 1. Bångstyriga barn : Makt, normer och delaktighet i förskolan

    Författare :Klara Dolk; Birgitta Sandström; Fanny Ambjörnsson; Marie Nordberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; power; norms; participation; gender pedagogy; equal treatment; children s rights; critical pedagogy; preschool; early childhood education; resistance; children’s resistance; age; gender; makt; normer; delaktighet; genuspedagogik; likabehandling; barns rättigheter; kritisk pedagogik; normkritisk pedagogik; förskola; motstånd; barns motstånd; ålder; genus; valstund; barnråd; husmodellen; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : In recent years, feminist research in education has put an increasing emphasis on the relationship between children and adults, mostly connected to a critique of gender pedagogy and other forms of so-called “fundamental values education” (värdegrundsarbete). This study looks at the power relations between children and adults in preschool in the context of educational activities intending to increase gender equity, social equality, and participation. LÄS MER

  2. 2. När jag gifter mig ska jag göra det på riktigt : Berättelser om barn, brudar och bröllop

    Författare :Karin Jarnkvist; Jørgen Straarup; Åsa Andersson; Karin Salomonsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; wedding; marriage; gender; class; story; church; civil; religion; tradition; norms; relationships; rites; family; bröllop; äktenskap; giftermål; genus; klass; berättelse; kyrka; borgerlig; religion; tradition; normer; relationer; riter; familj; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP; sociology of religion; religionssociologi;

    Sammanfattning : Under 2000-talet har antalet vigslar stadigt ökat i Sverige. I den här studien berättar unga män och kvinnor i åtta heterosexuella par om sina bröllop, från det att beslutet om giftermål togs och tills bröllopsdagen är över. Hälften av paren gifter sig borgerligt och övriga enligt Svenska kyrkans vigselordning. LÄS MER

  3. 3. Modern, svensk och jämställd : om barn familj och omvärld i grundskolans läseböcker 1962-2007

    Författare :Angerd Eilard; Ingegerd Tallberg Broman; Ann-Carita Evaldsson; Monika Edgren; Staffan Selander; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; childhoods; compulsory school; discourse analysis; ethnicity; gender; generation; intersectionality; readers; textbooks; barndom; grundskola; diskursanalys; etnicitet; genus; generation; intersektionalitet; läseböcker; läromedel;

    Sammanfattning : The aim of the thesis has been to explore representations of gender, ethnicity and generation in school readers used in the Swedish compulsory school since 1962, to find which ’discourses’, linked to equal opportunities, integration/diversity and childhood, underlie these constructions, and in which ways they may have contributed to the (re)production of different gendered, ethnified and generation-specific subjects. The thesis was written within the frame of a Swedish national research project that explored late modern processes of changing sex- and gender orders in schools and education, particularly in multiethnic environments, which is why, the study is not limited exclusively to sex/gender. LÄS MER

  4. 4. Acceptans eller utstötning? : ogifta mödrar i Ångermanland 1860–1940

    Författare :Robert Eckeryd; Jan Samuelson; Anna Lundberg; Marie Clark Nelson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Ogifta mödrar; utomäktenskapliga barn; faderskapsmål; faderskapsrättegångar; faderskap; livscykelanalys; kvinnohistoria; genus; mikrodemografi; demografi; edgång; värjemålsed; fyllnadsed; barnavårdsman; barnavårdsmän; svära sig fri; giftermålsmönster; illegitima barn; oäkta barn; historia; History;

    Sammanfattning : This dissertation has investigated the social vulnerability of unmarried mothers in three rural court districts in the province of Ångermanland in northern Sweden during the period 1860–1940. The main focus is on the consequences that the birth of one or more illegitimate children had on the women’s lives as regards to how they were treated in the local community, including by both neighbours and formal institutions. LÄS MER

  5. 5. Det finns inga tjejbestämmare : Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek

    Författare :Christian Eidevald; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Eva Reimers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; sex; feminist poststructuralism; discourse analysis; positioning; video observation; focus group; pre-school; pre-school teacher; equality; genus; kön; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; positionering; videoobservation; fokusgrupp; förskola; förskollärare; jämställdhet; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Children; Barn;

    Sammanfattning : Previous research studies have shown that in their address and behaviour towards girls and boys, pre-school staff apply stereotyped gender concepts, thus reinforcing rather than challenging stereotypes. The present thesis therefore focuses on which of children’s positions that are accepted or that face resistance from the staff. LÄS MER