Sökning: "Barn med utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Barn med utvecklingsstörning.

  1. 1. Hörselscreening av en population med utvecklingsstörning : Utvärdering av psykoakustisk testmetod och av OAE-registrering som komplementär metod

    Författare :Eva Andersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; psykoakustisk metod; otoakustiska emissioner; hörselscreening;

    Sammanfattning : Populationer med utvecklingsstörning behöver kontinuerlig hörseltestning, men konsensus om lämplig testmetod saknas.Syfte: Syftet med Studie I var att utvärdera psykoakustisk testmetod och med Studie II att utvärdera OAE-registrering som komplementär metod.Studie I. LÄS MER

  2. 2. Down syndrome : Growth and endocrine impact

    Författare :Åsa Myrelid; Jan Gustafsson; Göran Annerén; Ann-Christine Lindgren; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Down syndrome; growth; growth charts; body proportions; growth hormone; thyroid function; metabolism; body composition; cognition; motor development; Downs syndrom; tillväxt; tillväxtkurvor; kroppsproportioner; tillväxthormon; sköldkörtelfunktion; metabolism; kroppssammansättning; kognitiv förmåga; motorisk utveckling; Paediatric medicine; Pediatrisk medicin; pediatrik; Pediatrics;

    Sammanfattning : Down syndrome (DS) is associated with psychomotor retardation, short stature and endocrine dysfunction. Statural growth is a well-known indicator of health. The growth in DS differs markedly from that of other children and there is a 20 cm reduction of final height as compared to target height. LÄS MER

  3. 3. Samspel på jämlika och ojämlika villkor : om lindrigt utvecklingsstörda skolbarns relationer till kamrater

    Författare :Irene Nordström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Elever med särskilda behov; sociala förhållanden; Barn med utvecklingsstörning; Personer med psykisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Slagsta skola och seminarium och dess föregångare : skolan för sinnesslöa barn i Stockholm : ideologi och praktik i undervisningen av barn med utvecklingsstörning 1870-1950

    Författare :Håkan Brockstedt; Sven Hartman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education of the abnormal; idiots; feebleminded; mentally retarded; motor and sensory training; broad education; Slagsta; Rappe; Tamm.; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This is a pedagogical-historical thesis. The sources were some guides for teacher training, curricula and pictures. The latter show learning settings and materials for sensory training which were considered important in developing the children's senses, since it was supposed that sensory dysfunction constituted the retardation. LÄS MER

  5. 5. Närhet : Samspel och delaktighet i förskolan för barn med utvecklingsstörning

    Författare :Agneta Luttropp; Mats Granlund; Lise Roll-Pettersson; Ulf Janson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; children with intellectual disability; children with typical development; preschool; interaction; participation; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : The main purpose was to study if children with intellectual disability interact or participate differently with preschool staff and peers compared to their non-disabled peers and how preschool teachers experience interaction and participation for children with intellectual disability and children with typical development. The results from study I show that there are more similarities than differences between the groups. LÄS MER