Sökning: "Att skapa en marknad"

Visar resultat 1 - 5 av 28 avhandlingar innehållade orden Att skapa en marknad.

  1. 1. Paradoxernas marknad : En studie om företagande i hemtjänsten

    Författare :Elin Vadelius; Clary Krekula; Anna-Lena Haraldsson; Gunilla Lönnbring; Roine Johansson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; home care service; elderly care; private enterprise; quasi-markets; paradoxes; hemtjänst; äldreomsorg; företagande; kvasi-marknader; paradoxer; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : The aim of this study is to understand how individuals who run a private business in the publicly financed elderly care sector experience their conditions and opportunities as owners and managers of a business in a quasi-market.  The focus is on what happens when the home care service actor’s intentions and conceptions about how home care should be provided encounter the public realm of financing and regulation. LÄS MER

  2. 2. Att skapa en marknad : marknad och politisk styrning i symbios?

    Författare :Martin Rosenström; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Marknad och politisk styrning genom organisering antas ofta vara två skiljda och svårförenliga former av koordinering, men trots detta finns det många marknader som utgår från politiska beslut med en ambition att styra marknadsskapande politiskt. Hur det ändå är möjligt att skapa sådana marknader är den övergripande frågan som denna avhandling tar sig an, med den europeiska marknaden för handel med utsläppsrätter som det empiriska exemplet. LÄS MER

  3. 3. Att skapa gemenskap : hur beslut fattas i en EU-myndighet

    Författare :Sven-Olof Junker; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Sedan 1993 har ett trettiotal EU-myndigheter inrättats för att samordna offentlig förvaltning i medlemsstaterna. Genom att till exempel bestämma vilka produkter som får säljas, enas om varornas tekniska standard och vilka metoder för marknadskontroll som ska tillämpas i medlemsstaterna, ska EU-myndigheter förverkliga idén om EU:s inre marknad. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan träkomponenttillverkare och stora byggföretag : en studie av massivträbyggnade

    Författare :Ylva Fredriksson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Träbyggnad; Timber Structures;

    Sammanfattning : Under en lång tid har trä tappat marknad till stål och betong vad gäller stommar för flervåningshus, ett skäl till detta är att bristen på kundfokusering lett till att träindustrins sida halkat efter vad gäller framtagandet av effektiva systemlösningar för husbyggandet och helhetsåtagande gällande kvalitetstänkande. I dagsläget upplever träkomponenttillverkarna att byggföretag väljer att använda sig av andra material, framför allt betong, därför att de är vana vid det, även i situationer där massivträlösningar skulle kunna vara ett konkurrenskraftigt alternativ. LÄS MER

  5. 5. Jakten på den attraktiva regionen : En studie om samtida regionaliseringsprocesser

    Författare :Ida Grundel; Lars Aronsson; Lotta Braunerhielm; Richard Ek; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Regionalization; regionalism s ; regional assemblages; discursive practices; discursive knowledge; regions; Kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : This thesis explores different expressions of regionalism(s) and regionalization processes in a Swedish and a westernized context. The case studies in the study conducted are represented by two different kinds of regions, Värmland and The Eight Million City. LÄS MER