Sökning: "Ann Johansson Central"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Ann Johansson Central.

  1. 1. Amyloid-β Protofibril Formation and Neurotoxicity : Implications for Alzheimer’s Disease

    Författare :Ann-Sofi Johansson; Lars Lannfelt; Frida Ekholm Pettersson; Pär Gellerfors; Tobias Hartmann; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Neurosciences; Amyloid-β; Neurotoxicity; Aggregation; Protofibrils; Alzheimer s disease; Neurovetenskap;

    Sammanfattning : Alzheimer’s disease (AD) is the most common cause of dementia. A characteristic feature of AD is the presence of amyloid plaques in the cortex and hippocampus of the brain. The principal component of these plaques is the amyloid-β (Aβ) peptide, a cleavage product from proteolytic processing of amyloid precursor protein (APP). LÄS MER

  2. 2. Amyloid-β and lysozyme proteotoxicity in Drosophila : Beneficial effects of lysozyme and serum amyloid P component in models of Alzheimer’s disease and lysozyme amyloidosis

    Författare :Liza Bergkvist; Ann-Christin Brorsson; Katarina Kågedal; Jan Johansson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES;

    Sammanfattning : In the work presented this thesis, two different conditions that are classified as protein misfolding diseases: Alzheimer's disease and lysozyme amyloidosis and proteins that could have a beneficial effect in these diseases, have been studied using Drosophila melanogaster, commonly known as the fruit fly. The fruit fly has been used for over 100 years to study and better understand fundamental biological processes. LÄS MER

  3. 3. ”Man vill ju klara sig själv” : Studievardagen för studenter med Asperger syndrom i högre utbildning

    Författare :Ann Simmeborn Fleischer; Mats Granlund; Berth Danermark; Margareta Adolfsson; Anders Möller; Jönköping University; []
    Nyckelord :Asperger syndrome; Higher education; everyday student-life; support; catch-22; struggle; alienation; stigmatization; dramaturgical perspective; university; relatives; coordinator; disability; Code set; ICF; Asperger syndrom; högre utbildning; studievardag; studenter med Asperger syndrom i behov av stöd; stöd; moment-22; kamp; alienation; stigmatisering; dramaturgi; högskola; universitet; anhöriga; samordnare; Code set; ICF; kommunikationsverktyg;

    Sammanfattning : SammanfattningSedan början av 2000-talet har det skett en markant ökning av studier gällande barn och ungdomar och Autism. Dock är det så att den mesta forskningen fortfarande är inom det medicinska området. Endast ett fåtal av studierna rör vuxna med Asperger syndrom (AS) som studerar på högskola/universitet. LÄS MER