Sökning: "Alla får vara med förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden Alla får vara med förskola.
1. Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik
Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur olika aspekter av "lyssnande" tar sig uttryck i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik - även kallad "lyssnandets pedagogik". Genom intervjuer med nitton pedagoger och arton barn på sex förskolor undersöks lyssnandebegreppet utifrån tre huvudsakliga frågeställningar: Hur gestaltar sig själva lyssnandeakten - det vill säga vad konstituerar enligt pedagogerna ett lyssnande förhållningssätt och hur beskriver barnen sina upplevelser av att lyssna och vara lyssnad till i en förskolekontext; hur visar sig barnens röst - vilka av barnens alla olika intressen får gensvar och vilka får det inte, samt vad är det enligt pedagogerna "möjligt att tänka" i en Reggio Emiliakontext. LÄS MER
2. En för alla, alla för en - sjuksköterskors och ingenjörers syn på ledarskap : En enkät och repertory grid studie sista terminen i utbildning och efter ett till ett och halvt år i arbete
Sammanfattning : Research has indicated that there is a growing tendency for young, well-educated people to hold different values toward work and management of work than previous generations. Thus managerial difficulties can arise when these different generations collaborate at work. LÄS MER
3. Den svårfångade delaktigheten i skolan : Ett ungdomsperspektiv på hinder och möjligheter
Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om ungdomars erfarenheter och upplevelser av delaktighet i det som enligt skolans mål skall vara ´en skola för alla´. Vi har under tre terminer varit deltagande observatörer och intervjuat ungdomar på en skola (år 6-9) som vi kallar Vegaskolan. LÄS MER
4. En utbildning i processledarskap avseende mångfald : utvärdering och aktionsforskning
Sammanfattning : With assistance from the European Social Fund, Mälardalen University started the JämBredd project to offer an education in equality and diversity issues. Part of this project has been education in Process Leadership. The aim was to design a skills enhancement Leadership course for creating processes of change in a multicultural working life. LÄS MER
5. Respiratory Tract Infections: Aspects of Aetiology, Virulence, and Communicable Disease Control
Sammanfattning : The paediatric nasopharyngeal flora is regarded as the largest reservoir for Streptococcus pneumoniae, and the carrier state is always antecedent to infection and a prerequisite for dispersion of these bacteria. Pneumococci are the predominant aetiology of bacterial respiratory tract infections and a major cause of morbidity and mortality, in the most severe cases due to invasive pneumococcal disease (IPD; mainly sepsis and meningitis). LÄS MER