Sökning: "Aesthetic subjects"
Visar resultat 6 - 10 av 42 avhandlingar innehållade orden Aesthetic subjects.
6. La novela histórica dentro del marco de la novelística chilena 1843-1879
Sammanfattning : .... LÄS MER
7. Managing Diversity : The Anthologization of "American Literature"
Sammanfattning : analys av tvåbandsantologier för USA:s litteratur, deras bild av nationallitteraturen, deras inbördes beroende och deras beroende av det litterära protokoll som den nationella litterära traditionen skapat.... LÄS MER
8. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER
9. The mold of writing : style and structure in Strindberg's chamber plays
Sammanfattning : The thesis examines the five plays published by August Strindberg under the label of Chamber Plays: Stormy Weather, The Burned Lot, The Ghost Sonata, The Pelican (all 1907), and The Black Glove (1909). It takes its point of departure in a particular aspect of Strindberg’s way of writing as he actually describes it himself: during the act of deliberate composing, a productive fever tends to emerge bringing an element of chance to the work. LÄS MER
10. Upplevelse, inlevelse och reflektion : En teoretisk analys och en empirisk undersökning av hur lärare tänker när de använder drama som metod
Sammanfattning : This thesis consists of two parts and focus on how teachers think when they use drama as a method. It is a didactic study in which the questions what, why and how will be elucidated. The first part is theoretical and contains theoretical perspectives of education in general and theoretical perspective focused in drama as a learning method. LÄS MER