Sökning: "öppna frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 68 avhandlingar innehållade orden öppna frågor.

  1. 1. Öppna universum! : slutna traditioner i Salman Rushdies Satansverserna

    Författare :Mats Bergenhorn; Centrum för teologi och religionsvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Islam; hindutva; hinduism; rasism; nationalism; islamism; globalisering; Margaret Thatcher; Enoch Powell; Muhammed; Khomeini; Frantz Fanon; Salman Rushdie; Michail Bachtin; General and comparative literature; Allmän och jämförande litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis in islamology shows how Salman Rushdie's novel The Satanic Verses (1988) examines questions concerning religion, nationality, race, and power, compromise and authenticity in a time when different global processes have created new ways of perceiving and relating to different traditions. It examines how The Satanic Verses portrays how people apprehend themselves and others when the conditions for these traditions are changing, and the potential threats of religious fundamentalism, nationalism and racism. LÄS MER

  2. 2. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer

    Författare :Birgit Gustafsson; Magnus Österholm; Frode Rønning; Kristina Juter; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Algebrasvårigheter; Transformationer; Lärares frågor; Elevperspektiv; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER

  3. 3. IT i lokalsamhället : konsumentmakt eller operatörsdominans

    Författare :Stig Gustavsson; Ulf Keijer; Magnus Rönn; Mats Edenius; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; IT -infrastruktur; lokalsamhälle; öppna bredbandsnät; lokala nät; samhällsplanering; boende;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med detta arbete var att studera  villkoren för att stärka  konsumenten s, den enskilde medborgarens, den boendes inflytande gentemot de kommersiella IT-aktörerna i samband med bredbandsutbyggnad i svenska kommuner. Det har varit  konsumentnyttan  vid utbyggnad av bredbandsnäten i svenska lokalsamhällen som har varit förem ålet för den föreliggande studien. LÄS MER

  4. 4. Samrådssystemet : en klinisk undersökning i ett växande företag

    Författare :Curt Berg; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Relativt öppna organisationssystem anses av vissa forskare bli allt mer intressanta för företag och förvaltningar. En av anledningarna till detta är att det i sådana system tycks vara möjligt att förena uppnående av företagets syfte och tillfredsställande av anställdas behov. LÄS MER

  5. 5. Sustainability for Whom? : The Politics of Imagining Environmental Change in Education

    Författare :Hanna Sjögren; Per Gyberg; Cecilia Åsberg; Stacy Alaimo; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Environmental humanities; feminist theory; philosophy of education; posthumanities; teacher education; human-animal studies; sustainability; sustainable development; post-politics; social imaginaries; Humanistiska miljöstudier; feministisk teori; utbildningsfilosofi; posthumaniora; lärarutbildning; människa-djur-studier; hållbarhet; hållbar utveckling; postpolitik; imaginärer;

    Sammanfattning : Global initiatives regarding environmental change have increasingly become part of political agendas and of our collective imagination. In order to form sustainable societies, education is considered crucial by organizations such as the United Nations and the European Union. LÄS MER