Sökning: "årskurs 1 -3"
Visar resultat 1 - 5 av 29 avhandlingar innehållade orden årskurs 1 -3.
1. Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
Sammanfattning : Denna avhandling handlar om skriftspråklighet i förskoleklass och årskurs 1. Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1 och i övergången mellan de två skolformerna. I avhandlingen ingår tre förskoleklasser och fem klasser i årskurs 1. LÄS MER
2. Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1
Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Från design till meningsskapande : En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1
Sammanfattning : This thesis examines students’ work with mathematics textbooks in Year 1 (students aged 7–8 years) of Swedish elementary school. The aim of this thesis was to contribute knowledge about and an understanding of how students make meaning in their work with mathematics textbooks. LÄS MER
4. Elevers möten med matematik : En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1
Sammanfattning : Många och positiva tidiga möten med matematik är betydelsefulla för barns och elevers matematiklärande. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 genom att undersöka, analysera och beskriva dem. LÄS MER
5. Parskrivande och klassrumsdialog i årskurs 2 : En fallstudie av textaktiviteter när elever planerar och skriver berättelser under tre lektioner
Sammanfattning : Syftet med fallstudien är att bidra med didaktisk förståelse för relationerna mellan skrivande och andra former av kommunikation, liksom för sådana faktorer som möjliggör och/eller hindrar yngre elevers gemensamma textskapande i klassrummet. Forskningsfrågorna berör hur dialogiskt parskrivande tar form, när tre elevpar planerar och parskriver en berättelse samt hur de stödstrukturer som erbjuds fungerar för dessa elever. LÄS MER