Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 104 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Återkoppling i lågstadieklassrum

    Författare :Elisabeth Eriksson; Robert Thornberg; Lisa Björklund Boistrup; Gunnel Colnerud; Kari Smith; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feedback; Field studies; Grounded theory; Primary school; Students’ perspective; Teachers’ perspective; Elevers perspektiv; Fältforskning; Grundad teori; Lågstadiet; Lärares perspektiv; Återkoppling;

    Sammanfattning : Återkoppling är en del av det vardagliga arbetet i klassrummet och även en del av lärares bedömningspraktik. Syftet med avhandlingen är att utforska och begreppsliggöra den återkoppling som kommuniceras från lärare till elev i det vardagliga arbetet i lågstadieklassrum. LÄS MER

  2. 2. Kamratbedömning i naturvetenskap på mellanstadiet : formativ återkoppling genom gruppsamtal

    Författare :Therese Granekull; Malmö högskola; []
    Nyckelord :peer assessment; science education; feedback; formative assessment; kamratbedömning; naturvetenskap; formativ bedömning; återkoppling; mellanstadiet; DiNO; scoring rubric; bedömningsmatris;

    Sammanfattning : Kamratbedömning kan ha en positiv effekt på elevers lärande. För att uppnå denna positiva effekt måste elever kunna ge återkoppling till sina kamrater och även ta emot återkoppling från sina kamrater. Elever måste också kunna använda den återkoppling som de får. LÄS MER

  3. 3. Återkoppling, engagemang, bearbetning : Återkopplingspraktiker i undervisning om akademiskt skrivande för studenter med svenska som andraspråk

    Författare :Kristina Hellmark; Ulrika Magnusson; Jenny Rosén; Theres Bellander; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Adult second language education; Advanced second language learners; Feedback on academic writing in a second language; Lecturer and student perspectives on feedback; Lecturers’ feedback styles; Learner engagement; Swedish as a second language; Andraspråksundervisning för vuxna; Avancerade andraspråksinlärare; Återkoppling på akademiskt skrivande på ett andraspråk; Lärar- och studentperspektiv på återkoppling; Lärares återkopplingsstilar; Studentengagemang; Svenska som andraspråk; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This thesis examines written feedback on texts in a university preparatory course, Qualifying Course in Swedish for University Studies. The general aim is to illuminate feedback practices in the teaching of academic writing to adult second language students of Swedish and what characterises the feedback practices, with an interest in lecturer and student perspectives. LÄS MER

  4. 4. Redskap för lärande? : Återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet

    Författare :Agneta Grönlund; Curt Räftegård; Ann-Kristin Högman; Inger Eriksson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feedback; Formative assessment; Civic didactics; Civic; Social studies; Upper Secondary School; Återkoppling; feedback; formativ bedömning; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; gymnasiet; Statsvetenskap; Political Science;

    Sammanfattning : This dissertation explores written and oral feedback in different contexts. The study is based on interviews with five Swedish teachers in Civics and on observations of their way of giving feedback in the classroom. Furthermore, teachers’ comments on the students’ written tasks were examined. LÄS MER

  5. 5. Återkoppling i analoga och digitala klassrum : Spänningsfyllda verksamheter i samhällskunskapsundervisning

    Författare :Agneta Grönlund; Joakim Samuelsson; Johan Samuelsson; Marie Tanner; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; feedback; formative assessment; social studies teaching; social studies didactics; upper-secondary school; computer-aided teaching; Learning Management System; återkoppling; feedback; formativ bedömning; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapsdidaktik; gymnasieskola; datorstödd undervisning; lärplattform;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares återkoppling i samhällskunskap i analog och digital kontext med särskilt intresse för återkopplingens formativa syfte. Studien är genomförd med ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. I delstudie ett utforskas återkoppling i det analoga klassrummet och i delstudie två återkoppling i lärplattform. LÄS MER