Sökning: "Ämnesdidaktik svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 22 avhandlingar innehållade orden Ämnesdidaktik svenska.

  1. 1. Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8

    Författare :Birgitta Norberg Brorsson; Per Ledin; Frøydis Hertzberg; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; compulsory school; writing contexts; school genres; structure; style; response; knowledge-out-of-context; individual; narrative; in-service training; subject didactics; time; work teams; institution; grundskola; skrivkontexter; skolgenrer; struktur; stil; respons; individ; berättande; kompetensutveckling; ämnesdidaktik; tid; arbetslag; institution; Swedish language; Svenska språket; Svenska språket; Swedish Language;

    Sammanfattning : You just kind of write. Writing and writing contexts in the years 7 and 8 of the compulsory school. LÄS MER

  2. 2. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

    Författare :Agnes Strandberg; Lena Manderstedt; Stefan Lundström; Per Holmberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextualized grammar teaching; metalinguistic understanding; upper secondary school; L1; pedagogical content knowledge; educational design-based research; kontextualiserad grammatikundervisning; metalingvistisk förståelse; gymnasieskolan; L1; svenskundervisning; ämnesdidaktik; undervisningsinriktad designforskning; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikunder­visning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasie­skolans svenskundervis­ning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER

  3. 3. Textens väg : om förutsättningar för texturval i gymnasieskolans svenskundervisning

    Författare :Stefan Lundström; Kerstin Munck; Per-Olof Erixon; Gun Malmgren; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; the teaching and learning of Swedish; didactics; mother tongue education; upper secondary school; text selection; rhetoric and practice; school reform; curriculum studies; teaching of literature; frame factors; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Svenska med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : This thesis looks at conditions for selections of fictional texts in the Swedish subject in the upper secondary school. Three different empirical materials have contributed to the understanding of what conditions there are for the texts to enter the classroom. The first material consists of national policy documents from 1970 to 2005. LÄS MER

  4. 4. Att samverka eller..? : Om idrottslärare och idrottsämnet i den svenska grundskolan

    Författare :Inger Karlefors; Martin Johansson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Compulsary school; physical education; physical education teachers; collaboration; interdisciplinarity; Subject didactics; Ämnesdidaktik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The subject of physical education is viewed as being in a crisis, since the pace given for it in the schedule of classes for the compulsary school has been reduced with introduction of the most recent curriculum, Lpo 94. Researchers believe that collaboration would strengthen the position of the subject and of the in the physical education teachers in school and lead to a solution of the crisis. LÄS MER

  5. 5. Återkoppling, engagemang, bearbetning : Återkopplingspraktiker i undervisning om akademiskt skrivande för studenter med svenska som andraspråk

    Författare :Kristina Hellmark; Ulrika Magnusson; Jenny Rosén; Theres Bellander; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Adult second language education; Advanced second language learners; Feedback on academic writing in a second language; Lecturer and student perspectives on feedback; Lecturers’ feedback styles; Learner engagement; Swedish as a second language; Andraspråksundervisning för vuxna; Avancerade andraspråksinlärare; Återkoppling på akademiskt skrivande på ett andraspråk; Lärar- och studentperspektiv på återkoppling; Lärares återkopplingsstilar; Studentengagemang; Svenska som andraspråk; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This thesis examines written feedback on texts in a university preparatory course, Qualifying Course in Swedish for University Studies. The general aim is to illuminate feedback practices in the teaching of academic writing to adult second language students of Swedish and what characterises the feedback practices, with an interest in lecturer and student perspectives. LÄS MER