Utvärdering av undervisning : en problemanalys och några empiriska studier på universitetsnivå

Sammanfattning: Avsikten med vårt arbete har varit att belysa och utreda aspekter som är väsentliga vid utvärdering av universitetsundervisning. Utifrån en problemanalys av området har vi skisserat en utvärderingsmodell. Inom modellens ram har olika undersökningar genomförts'I en delstudie har vi försökt tillämpa utvärderingsmodellen i sin helhet. För kurser i ämnena matematik, engelska och historia har bakgrundsinformation om lärare, studerande, kursinnehåll, organisation och studiemiljö insamlats. Stor vikt har lagts vid undervisningsprocessen. Såväl lärarledd undervisning som självstudier har följts. Qlika typer av slutligt utfall har uppmärksammats. Stöd för att arbeta utifrån en he lhetsbetonad modell har vi bl a fått i en undersökning av mer extensiv karaktär.Via skcritical-incidentteknik har studiesituationen belysts främst ur studerandeperspektiv. Fördjupade studier har utförts inom förkunskapsområdet. Förekomst av och orsaker till att använda förkunskapsprov vid undervisning inom filosofisk fakultet har kartlagts. Universitetslärares krav på de .studerandes förkunskaper har undersökts. En teknik för granskning av prov har prövats. Nämnda undersökningar är i första hand inriktade mot utvärdering av undervisning på institutionsnivå. En delstudie avser däremot utvärdering av ett nytt utbildningsalternativ vilket medför att den företrädesvis vänder sig till beslutsfattare på central nivå. Skillnader i fråga om ansats och dataval ,vid dessa båda typer av utvärdering diskuteras.Resultaten visar bl a att variationen inom studerandegrupperna är stor. De studerande har olika syften med studierna. Förkunskaper, förväntningar och tid som. anslås till studiearbete varierar. Vidare framgår att undervisningen sker under tidspress, är ten-tamensinriktad och lärardominerad, att lärarens krav överstiger de studerandes faktiska förkunskaper och att lärarna har svårt att individanpassa undervisningen. Den samlade bild som vi fått av universitetsundervisning diskuteras i relation till intentioner för,-densamma. Våra erfarenheter av utvärderingsansats och använda tekniker redovisas. Synpunkter på fortsatt utvärderingsverksamhet ges och förslag till forskning inom området presenteras.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)