Förskollärare planerar barns möten med matematik : Ett reflektivt skoldidaktiskt perspektiv

Sammanfattning: Licentiatavhandlingen riktar blicken mot planeringsarbete i förskolan. Syftet är att beskriva och analysera förskollärares autentiska planering av barns möten med matematik. Studiens teoretiska inramning utgörs av den reflektiva skoldidaktiska teorin som betonar, oavsett skolform, lärares ansvarstagande för undervisning. Med den reflektiva skoldidaktiska teorin beskrivs planeringsprocessen som betydelsefull för undervisning. Planeringsprocessen utgörs av tre pedagogiska aktiviteter: intention – handling – reflektion. I denna studie fokuseras det pedagogiska arbete som sker distanserat från handling vilket gör intention och reflektion till studiens centrala begrepp.Studiens empiriska material har producerats med hjälp av deltagande observation. Fältarbetet har genomförts i en förskola på deltid under två terminer läsåret 2012/13 i ett arbetslags återkommande och autentiska planeringssamtal. Resultatet visar att arbetslaget planerar barns möten med matematik genom att de tar sin utgångspunkt i reflektion över planerade och dokumenterade pedagogiska skeenden. Det finns därmed en koppling mellan intention och reflektion. Resultatet visar att arbetslaget har konstruerat en egen planeringsmodell. Förskollärarna utgår inte från explicit uttryckta målformuleringar som anger vad som ska läras utan resonemang om möjligt lärande kommer in som en del i deras samtal om aktiviteter. Resultatet visar även att arbetslagets planering skapar förutsättningar för möten med en mångfald av matematik. Dock visar resultatdiskussionen att det finns utrymme för att utveckla resonemang kring vilka sätt barn kan få göra övergångar från vardagliga matematiska representationsformer till mer abstrakta. Resultatet visar även att det finns ett behov av att utveckla ett matematikdidaktiskt yrkesspråk i förskolan.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.