Konstruktion av ett test av gruppledarbeteende i mötessituationer

Sammanfattning: I de psykologiska tester som används idag vid chefsurval mäts ofta personliga karakteristika (traits). Huvudsyftet med detta arbete har varit att utifrån ett empiriskt underlag utveckla ett gruppledartest som utgår ifrån olika gruppmötessituationer där deltagarna presenteras responser att ta ställning till. Det empiriska underlaget inhämtades från befintliga chefer genom att de fick ge förslag till ingripanden i olika gruppmötessituationer. Förslagen gav upphov till en begreppslig referensram med sex variabler; Styra, Informera, Initiera, Utreda, Stödja, Avvakta som testet utvecklades från. Gruppledartestet har i ett Assesmentcenter jämförts med personbedömningar vid intervjuer, resultat från anlagstester, personlighetstest och slutbedömningar men inga samband med testets variabler befanns signifikanta. Däremot erhölls 29 signifikanta samband med de beteendeobservationer som gjordes. Efter förändringar av svarsform till rangordning och ett borttagande av variabeln Initiera genomfördes normdatainsamling med 75 studenter, reliabilitetsberäkning och en jämförelse med Gordons personlighetsinventorium. Resultaten visade att testets variabler hade en tillfredsställande frekvensfördelning och att de fem variablerna som ingick i testet inte var positivt korrelerade med varandra. Genomförd faktoranalys och gjorda jämförelser med Gordons personlighetstest har gett en bild av testets innehåll. Reliabilitetsberäkningar med test-retest metoden har visat en tillfredsställande reliabilitet på 0,67. Testet var könsneutralt i 4 av de 5 variablerna. En utprövning av testet i verklig miljö och en standardisering mot en större grupp befintliga chefer är nödvändig om testet skall användas i urvalssammanhang. Som diskussionsunderlag i chefsutbildning är testet redan idag användbart.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)