Ett paradis för alla. Epa mellan folkhem och förförelse

Detta är en avhandling från Nordiska museets förlag

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish ETT PARADIS FÖR ALLA. EPA MELLAN FOLKHEM OCH FÖRFÖRELSE I början av 1930-talet etablerades en ny form av konsumtion i Sverige när Enhetsprisaktibolaget Epa öppnade dörrarna för en hänförd och överväldigad allmänhet. Hörnstenar i Epa-systemet var fasta priser, massproducerade produkter, stora lagerutrymmen och låga leveranskostnader. Varorna var avsedda för en ny bred kundkrets som hittills inte betraktat sina inköp som en fritidssysselsättning. Varje stad hade "sitt" Epa som snabbt blev en intressant mötesplats för framförallt barn, ungdomar och kvinnor. Av stål, glas, speglar, ljussättning, musik och rulltrappor skapades ett helt nytt offentligt rum - Epa kom att representera det moderna. Etnologen Cecilia Fredriksson beskriver i Ett Paradis för Alla inte bara Epa-varuhusens historia från 1930 till 1977 utan även hur svensk handel förändrades från traditionell försäljning till modernt enhetsprissystem och hur Epa kom att bli arenan för masskonsumtionens sinnliga konst.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.