Undervisa mot våld. Attityder, läromedel, arbetssätt

Detta är en avhandling från Department of Educational and Psychological Research, School of Education, Lund University at Malmö

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Abstract Syftena med det i projektet beskrivna inlärnings- experimentet var att studera barns attityder till våld och att med ett attitydtest undersöka effekterna av undervisning mot våld. Samtidigt jämfördes individuellt arbete och grupparbete samt användningen av tre slag av läromedel: texter, bilder och muntliga uppgifter. Både process- och produktvariabler undersöktes. Deltagare var elever i åldrarna 10-13 år, fördelat på experimentgrupp (32 klasser) och kontrollgrupp (12 klasser). Analys av testresultaten visar ökat avståndstagande till våld för årskurs 4 (10-11 år), flickor, underbegåvade, låg social position i klassen, rädda och blyga elever samt elever som bor i flerfamiljshus. Ökat accepterande av våld noterades för årskurs 6 (12-13 år), pojkar, hög social position i klassen, tuffa och orädda elever samt elever som bor i villa. Individualtestning resulterade i övervägande högre värden på eftertestet. Genom faktoranalys erhölls främst de två faktorerna "nöjesvåld" och "kamratvåld" samt en generell faktor. Totalbedömning av testresultaten visar, att de nära 1000 eleverna i mycket stor utsträckning är negativa till det våld som lektionsuppgifterna i frågor och påståenden behandlade.De grupparbetande eleverna hade högre produktion av ord i arbetet under lektionerna än de individuellt arbetande. Elevernas utvärdering av de nio arbetslektionerna visade högre värden för elever som arbetade i grupp med undantag för bearbetning av textmaterial. Elevutvärderingen gav till resultat högst poäng för textläromedel, medan lektionerna som bearbetade bildmaterial hade lägst värden. Jämförelser mellan skolklasser visade betydande skillnader.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.