Informationsteknik och organisatorisk förändring - Teknik, organisation och produktivitet i svensk banksektor 1975-2003

Detta är en avhandling från Almqvist & Wiksell International

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Syftet med avhandlingen är att analysera den tekniska och organisatoriska ut¬vecklingen inom svensk banksektor under perioden 1975-2003 samt att se hur för¬ändringar i dessa två variabler påverkat produktivitetsutvecklingen. Utgångspunkten för analysen av den tekniska och organisatoriska förändringen är att det föreligger ett komplementärt förhållande mellan informationsteknikens utveckling och förändringen av organiseringen av arbetet i bankerna från en tayloristisk till en post-tayloristisk organisationsmodell. Analysen av den informationstekniska utvecklingen i banksektorn visar på en övergång från stordatorsystem till klient/server-nätverk. Förändringen är dock inte kontinuerlig utan tre tydliga investeringsvågor har identifierats. Den första vågen, 1972-1980, innebar att verksamheten rationaliserades genom introduktionen av on-lineuppkopplade kassaterminalsystem. Under den andra vågen, 1985-1989, genomfördes dels investeringar i nya kassaterminalsystem, vilka gjorde en mängd olika funktioner tillgängliga för de anställda, dels omfattande satsningar på självbetjäning genom installationen av uttagsautomater och introduktionen av telefonbanker. Den tredje vågen, 1995-1999, medförde både en ökning av tillgången på information för de anställda genom övergången till klient/server-system och en fördjupad satsning på självbetjäning via introduktionen av Internetbanker. I analysen av den organisatoriska utvecklingen slås det fast att det inte sker någon utarmning av arbetsuppgifterna i samband med den första investeringsvågen. Orsaken är att det sker en organisatorisk motreaktion mot den rutinisering av arbetsuppgifterna som de on-lineuppkopplade kassaterminalssystemen gav upphov till. Istället sker det en kontinuerlig ökning av kvalificeringsgraden hos de anställda i den svenska banksektorn under hela den studerade perioden samtidigt som organisationsstrukturen blir allt plattare. De organisatoriska utvecklingstendenserna förstärktes dessutom i slutet av 1990-talet genom en ökad specialisering hos arbetskraften, bl.a. beroende på en ökad efterfrågan på avancerade finansiella tjänster och överföringen av rutinärenden på kunderna själva i samband med introduktionen av Internetbankerna. Produktiviteten i den finansiella sektorn är erkänt svår att mäta. Därför konstrueras tre olika mått på arbetsproduktiviteten. Två av dessa mäter den tekniska effektivitetens utveckling, medan det tredje mäter förändringar i den ekonomiska effektiviteten. De två olika typerna av mått uppvisar en divergerande utveckling. Under perioden 1975-1985 minskar den tekniska effektiviteten samtidigt som den ekonomiska ökar, vilket framför allt tillskrivs de omfattande regleringar som styr bankernas verksamhet under den aktuella perioden. Under perioden 1985-1990 indikerar samtliga mått en årlig ökning av produktiviteten, medan utvecklingen under den följande perioden, 1990-1995, är mycket svårtolkad p.g.a. bankkrisen. Under den avslutande perioden, 1995-2002, ökar den tekniska effektiviteten snabbt, medan den ekonomiska utvecklas negativt. Avhandlingen innehåller dessutom en ingående beskrivning av de institutionella, marknadsmässiga och strukturella förändringarna på finansmarknaderna under den studerade perioden.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)