eTjänster som social interaktion via användning av IT-system en praktisk teori

Detta är en avhandling från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Företeelsen eTjänst baseras på att IT-system används så att tjänsteleverantörer tillhandahåller tjänster till kunder utan att möta dem ”ansikte-mot-ansikte”. eTjänsterna förväntas öka i mfattning i samhället. Därför diskuteras eTjänster i ökande grad inom både forskningen och praktikfältet, och därför är det viktigt att kunna analysera eTjänster vid utvärdering och utveckling av IT-system. Ett problem är dock att det saknas ett utvecklat perspektiv på eTjänster som kan användas för att förstå dem på ett meningsfullt sätt. I existerande perspektiv betraktas vanligen eTjänster som tekniska företeelser vilket gör att de sociala relationer som tjänsterna bygger på inte uppmärksammas. Ett annat problem är att kundperspektivet intebeaktas i tillräckligt hög grad. Detta medför att eTjänster främst betraktas som ett stöd för befintlig tjänsteverksamhet eller för att tjänsteleverantören ska kunna automatisera sin verksamhet och kunderna utföra arbetet själva genom s.k. självbetjäningstjänster.Avhandlingens forskningsbidrag utgörs av en praktisk teori om eTjänster, som både är tillämpbar och leder till en meningsfull förståelse när den används som stöd vid analyser av eTjänster. Den praktiska teorin baseras på grundsynen att eTjänster är social interaktion via användning av IT-system och att kommunikation och kundnytta är i förgrunden. Den bygger också på en bredare syn på IT-användning än som ett sätt att skapa självbetjäningstjänster. Den praktiska teorin om eTjänster består av ett regelverk som ger stöd för att 1) avgöra när det är meningsfullt att beskriva en företeelse som en eTjänst, 2) beskriva hur en eTjänst kan analyseras samt 3) beskriva hur ett flertal eTjänster kan samexistera med varandra i de skärmdokument där de presenteras.Forskningsbidraget har utvecklats genom praktisk utforskning, med en multigrundad kvalitativ ansats och genom en successiv kunskapsutveckling. Avhandlingen har sina teoretiska utgångspunkter inom områdena informatik, sociologi och tjänstemarknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)