Uthålligt lärande om värmen? : Domesticering av energiteknik i passivhus

Sammanfattning: Den vanligaste lösningen på problemet att för mycket energi används i den byggda miljön är implementering av energieffektiv teknik. Men installation av teknik räcker sällan för att nå förväntad energibesparing: det är människor som i sin vardag använder tekniken och de använder den inte alltid på det sätt som teknikutvecklarna har tänkt sig. I avhandlingen behandlas människors vardagliga användning av energiteknik. Det innebär att fokus skiftas från produktutvecklarnas och experternas intentioner och syn på teknikens användning, till det sociala sammanhang där människor lever sitt vardagsliv.Syftet med avhandlingen är att undersöka hur energiteknik som utvecklats för att hushålla med energi och effektivisera energianvändningen domesticeras i hemmet. En fallstudie har genomförts för att undersöka hur energikonceptet för passivhus med tillhörande teknik domesticeras i hemmet. Detta energikoncept förväntas leda till ett nytt energieffektivt sätt att hantera värmen i bostaden. Fallstudien består av två intervjuomgångar med boende i passivhusen i Lindås, söder om Göteborg.Utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande och begreppet domesticering analyseras hur de boende tolkar energikonceptet i passivhus, hur de på olika sätt förändrar sitt förhållande till värme och sitt sätt att hantera värmen inomhus, samt hur och varför deras engagemang för energitekniken begränsas. I avhandlingen analyseras processen där de boende med stöd av tidigare erfarenheter och olika typer av resurser efter hand gör tekniken begriplig och lär sig att hantera värmen i sitt passivhus.En slutsats är att mer uthållig energianvändning inte kan nås enbart genom att utveckla nya energitekniska lösningar, utan det krävs också att förutsättningar skapas för att människor ska kunna lära sig hantera de mer hållbara alternativen och dessutom välja dem.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)