Pricing Capability and Its Strategic Dimensions

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Iden att prissättning är något mycket viktigt för företag stöds av en lång rad publikationer som ger råd kring hur företag bör sätta pris för att maximera sin långsiktiga lönsamhet. Detta indikerar att prissättning, eller företags prissättningsförmåga, borde utgöra ett viktigt område inom strategiforskning som har som sin primära målsättning att utveckla vetenskapliga förklaringar av företags lönsamhet. Trots detta så har forskning kring företags prissättningsförmåga varit sparsamt förekommande. Snarare än att adressera detta område direkt så har företags prissättningsförmåga behandlats som en icke-strategisk fråga. Detta har skett antingen genom att anta att pris fastställs automatiskt på nivåer som bestäms av konkurrenters priser och produktens värde för kunden eller genom att se pris som en lätthanterlig del av företagets övergripande strategi. Denna studie av företags prissättningsförmåga i fem fall inom förpackningsbranschen illustrerar de problem företag möter då de prissätter sina produkter. Studien visade att prissättning inte bara är svårt att hantera, utan att företag för att hantera den kontroll- och informationsrelaterade osäkerhet som är nära sammankopplad med prissättningsbeslutet, utvecklar komplexa konfigurationer av specifika tillgångar, rutiner, aktiviteter och prissättningspolicys. Denna avhandling syftar till att beskriva dessa konfigurationers struktur och strategiska relevans. På detta vis så pekar avhandlingen också på flera fundamentala problem inom etablerad strategiteori. Som denna avhandling åskådliggör, så är den etablerade strategiteorins misslyckande att adressera prissättningsförmåga och dess strategiska dimensioner inte en slump, utan ett avspeglande av ett teoretiskt gap som lämnar etablerade förklaringsmodeller av lönsamhet oförmögna att hantera viktiga fenomen som exempelvis prissättningsförmåga.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)