“Jag älskar att allt ligger överst” : En designstudie av ytinteraktion för kollaborativa multimedia-framträdanden

Sammanfattning: Den här doktorsavhandlingen presenterar ytinteraktion som ett gränssnitts-paradigm för grafiska användargränssnitt inom kreativa tillämpningar. Ytinteraktion utgår ifrån användarnas innehåll och allt innehåll presenteras på en oändligt stor tvådimensionell yta. Ytan är gränssnittet mot en databas som navigeras och zoom, pan och textfilter. Textfilter används för att visa vilka innehållselement som motsvarar en textsträng, ju fler tecken i strängen, desto färre motsvarande element. Ytinteraktion gör att användare kan dela och redigera innehåll tillsammans via synkront samarbete.Ytinteraktion har studerats genom att utveckla en interaktiv prototyp för kollaborativ live multimedia. Prototypen designades tillsammans med musik- och videoartister inom electronica- och klubbmusikgenren. Den kan användas med pekskärm eller med skäm, mus och tangentbord. Design-processens resultat utvärderades genom en fallstudie som omfattade artisternas förberedelse inför och genomförandet av ett framträdande vid en festival. Analysen av data resulterade i fem bruksvärden; instrumentvärde, kommunikationsvärde, förberedelsevärde, livevärde och underhållningsvärde. Det huvudsakliga bruksvärdet var att den interaktiva prototypen uppfattades som ett instrument. Prototypens design underlättade kommunikationen mellan artisterna i flykten på scen. Instrumentvärdet gjorde det lättare att spela live vilket i sin tur medförde att publiken blev underhållen. Kunskap om den interaktiva prototypen och ytinteraktion har formats med forskning genom design där aktionsforskning var det övergripande ramverket i forskningsprocessen. Aktionsforskning är ett kvalitativ förhållningssätt som sätter fokus på praktikers deltagande i forskningsprocessen och att forskningen intervenerar i praktiken med syfte att förbättra den och att inducera kunskap. Som ett resultat av designprocessen presenteras designprinciper för ytinteraktion. Dessa gör resultaten användbara för praktiker inom interaktionsdesign, människa–datorinteraktion och programvaruteknik.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)