Methods for robust gain scheduling

Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

Sammanfattning: Regulatorer används i många tillämpningar för att förbättra prestanda ochegenskaper hos fordon och farkoster av olika slag, t ex flygplan och raketer.Beroende på olika faktorer, som hastighet och höjd, kan dynamiken ochuppträdandet av dessa farkoster variera. Man vill därför låta regulatorn tahänsyn till dessa variationer genom att ändra sitt uppförande i motsvarandegrad.Regulatorn kan konstrueras på olika sätt. En möjlighet är att styrsignalernaberor linjärt eller proportionellt på regulatorns insignaler, till exempelavvikelser från önskad bana. Regulatorn bestäms av ett antal parametrarsom kan ändras efter de yttre betingelserna (t ex hastighet och höjd för ett flygplan). Denna metod kallas för parameterstyrning.Vid konstruktionen av regulatorn använder man en modell av det systemsom ska styras. En viktig och önskad egenskap hos en regulator är att denska kunna fungera bra även om systemet den ska styra varierar eller avvikerfrån modellen. Ett flygplan beter sig på olika sätt beroende på hur mycketlast den har och hur lasten är placerad. Det är därför önskvärt att användaregulatorer som inte är känsliga för variationer, t ex i last, och som uppförsig bra i olika situationer. En sådan regulator sägs vara robust.Avhandlingen behandlar hur man kan analysera och konstruera regulatorersom är robusta och parameterstyrda. Det visar sig att båda dessaproblem är likartade och att de kan behandlas med samma metoder.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)