Barns teknikskapande - en studie av barns bygg- och konstruktionslek
Sammanfattning: I studien har barns bygg- och konstruktionslek varit i fokus för att studera barns volition (viljeakt) när de identifierar, bygger och förbättrar tekniska konstruktioner samt hur förskollärarna stödjer deras tekniklärande. En slutsats som dras är att det finns en koppling mellan teknisk kunskap och volition. Med ökade teknikkunskaper ökade barnens volition att delta i aktiviteterna och utveckla konstruktionerna. Förskollärarnas aktiva deltagande är betydelsefullt för barns tekniklärande för att kunna urskilja nya aspekter av lärandeobjektet. Bygg- och konstruktionslek ger möjlighet att bearbeta centrala teknikbegrepp och barnen får erfarenheter av hur material och redskap kan användas för att skapa olika konstruktioner. Det ger också tillfälle till samarbete och att dela kunskap med varandra.
Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.