Informationssystem vid ökad affärs- och processorientering : egenskaper, strategier och utveckling

Detta är en avhandling från Linköping : Linköpings universitet

Sammanfattning: Att organisationer ställs inför ökat förändringstryck i form av konkurrens, förfinade kundkrav samt ökad kvalitet i produkter och tjänster är välkänt. Organisationer försöker möta detta genom förändring av egen verksamhet - en förändring som numera ofta innehåller ökad processorientering och kund/affärsorientering. I organisationer ingår ofta datorbaserade informationssystem (IS) eller informationteknik (IT) som stöd. IS/IT framställs som viktigt vid förbättring och radikal förändring. Vilka är karaktäristika hos IS/IT som stödjer ökad affärs- och processorientering? Hur hanteras IS/IT för att stödja denna förändring?Två fallstudier har genomförts för att söka besvara frågorna, utifrån kvalitativ forskningsansats. Fallstudierna utgörs av "pappersbruket" och "teknikföretaget" där ökad affärs- och processorientering samt förändring av IS/IT genomförs. Resultatet visar behov av IS/IT-karaktäristika såsom stöd för kommunikation längs processer och för affärsgeneriska handlingar, förändringspotential samt god verksamhetstillpassning. Stöd ges också genom klargörande av ideal och mål vid utveckling, perspektivväxling mellan tekniska möjligheter och verksamhetsbehov samt koordination av olika utvecklingsinitiativ.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.