Demokrati på köpet? : Demokratisynen i svenska föreningshandböcker 1949–2010

Sammanfattning: Avhandlingen undersöker hur demokrati konstrueras och förmedlas i svenska föreningshandböcker under perioden 1949–2010. Civilsamhället beskrivs ofta som en demokratiskola. Denna uppfattning är emellertid omdiskuterad inom forskningen. I avhandlingen undersöks inte huruvida människor lär sig demokrati genom ett föreningsengagemang, istället riktas strålkastarljuset mot vad föreningshandböcker lär föreningsaktiva om demokrati. Föreningshandböckerna visar sig ge uttryck för ett reflekterande förhållningssätt till demokratibegreppet och demokrati konstrueras implicit mellan raderna. De första tre empiriska kapitlen handlar om demokratidefinitioner, möten samt relationen mellan civilsamhället och den offentliga makten. Följande tre kapitel fokuserar på hur de missgynnade grupperna ungdomar, kvinnor och invandrare beskrivs.Ett viktigt resultat är att den dominerande demokratisynen i materialet är teknisk. Demokrati presenteras som liktydig med majoritetsomröstningar och att följa stadgarna. Detta väcker frågan om personer som har anammat denna demokratisyn har förmågan att försvara demokratin mot rörelser som följer demokratins formella spelregler, men som samtidigt verkar för att underminera den.Ett annat resultat är att medlemmars faktiska delaktighet inte var en prioriterad fråga under de år som undersöktes, även om den fick mer utrymme mot slutet av undersökningsperioden. De flesta handböckerna i materialet är skrivna från ett tydligt majoritetsperspektiv. När missgynnande grupper omnämns alls beskrivs de ofta som avvikande.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.