Inside the Guru's Gate : : Ritual Uses of Texts among the Sikhs in Varanasi

Detta är en avhandling från Centre for Theology and Religious Studies, Lund University

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Sammanfattning: För religiösa sikher är Guru Granth Sahib en helig skrift som manifester ontologiskt gudomliga och förkroppsligar de historiska guruernas lära och uppenbarelseerfarenheter. Samtidigt har sikherna tagit uppfattningen om en helig skrift längre än någon annan religiös tradition genom att behandla Guru Granth Sahib som en levande guru med både andlig auktoritet och agens att vägleda människor och upprätta förbindelser till det gudomliga. Skiften ligger till grund för religiösa föreställningar och värderingar och i dess närvaro utförs nästan varje sikhisk ritual och ceremoni. I den mest belysande definitionen är ett sikhiskt tempel - gurdwara eller guruns port - den plats där Guru Granth Sahib dagligen görs närvarande för att hålla ett kungligt hov. Tidigt på morgonen installeras skriften på en upphöjd och utsmyckad tron för att ta emot tillbedjare och efter skymningen förs skriften ceremoniellt till ett speciellt sovrum där den placeras på en himmelssäng för nattlig vila. I gudstjänster reciterar och sjunger sikherna hymner från skriften och utforskar dess semantiska innehåll för förståelse och vägledning i det sociala livet. Med tanke på den vikt sikher tillmäter Guru Granth Sahib, som en levande guru, är det förvånande att forskare har givit så liten uppmärksamhet till de religiösa förhållningssätt, beteenden och handlingar som omger den fysiska skriften och de levande traditionerna att muntligt framföra och utforska skriftens innehåll. "Inside the Guru's Gate: Ritual Uses of Texts among the Sikhs in Varanasi" söker att skapa en djupare förståelse för samtida religiös utövning och muntliga traditioner inom sikhismen. Studien är baserad på fältarbeten i en sikhisk församling i Varanasi (norra Indien) och undersöker hur lokala sikher uppfattar, använder och interagerar med Guru Granth Sahib och andra religiösa texter som tillskrivs gurbani status, dvs ord som har yttrats och nedtecknats av de mänskliga guruerna. Med utgångspunkt i ritualteori och antropologisk teori analyserar studien hur sikherna både skapar och bekräftar föreställningar om guruns närvaro och agens genom religiösa diskurser och rituella handlingar. Lokala diskurser bäddar in skriften i ett nätverk av relationer som bekräftar dess världsliga och utomvärldsliga identitet och kraft. Skriften har onto-teologiska relationer till det gudomliga, historiska relationer till de mänskliga guruerna och sociala relationer till sina lärjungar i historia och nutid. Genom att arrangera platser och utföra handlingar i gurdwaran höljer sikherna in Guru Granth Sahib i dagliga rutiner och presenterar skriften som en världslig suverän med auktoritet och kapacitet att ge andlig vägledning, förmedla en gudomlig uppenbarelse, och göra det möjligt för människor att få andliga kunskaper och erfarenheter. Av traditionen ingår Guru Granth Sahib i en mänsklig successionsföljd av guruer och har därför ärvt antropomorfiska vanor. Skriften har till och med sina egna livscykelritualer som markerar viktiga händelser i dess världsliga liv. Undersökningen hävdar att det är genom en rituell textanvändning av Guru Granth Sahib och de levande traditionerna av att muntligt förmedla skriftens ord som sikherna personifierar och bringar liv till skriften och ständigt gör dess lära levande och relevant för omväxlande kontexter i en mänsklig och socialt betingad värld. Att vara sikh - en lärjunge till gurun - innebär att utveckla både ett religiöst, didaktiskt och socialt förhållande till Guru Granth Sahib och den lära skriften innesluter.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)