Affärsrelationer på den svenska elmarknaden

Sammanfattning: I början av 90-talet avreglerades elmarknaden i ett försök att skapa konkurrens och därigenom större valfrihet och bättre priser för användarna. Sedan dess har många nya företag som säljer elektricitet (elhandelsbolag) etablerats, och på dagens elmarknad erbjuds dessutom ett stort utbud av tjänster. På den industriella marknaden, där företag köper elektricitet i stor omfattning för att upprätthålla produktionen, krävs kunskap från båda parter. Följaktligen är försäljning/inköp av el komplex utöver konkurrensen genom pris. Uppsatsen bygger på en undersökning som tydligt visar att elhandel sker i stabila och långvariga affärsrelationer. Detta har fastställts genom analys av graden av förtroende, engagemang, anpassning och ömsesidigt beroende. Om relationer som elköpande företag har med andra aktörer än elhandelsbolaget påverkar affärsrelationen har också analyserats. Denna analys visar att påverkan från omkringliggande aktörer på elmarknaden är begränsad. Implikationen är att på den svenska elmarknaden kan priskonkurrens vara av betydelse, men andra faktorer, som förtroende och engagemang för en partner vara ännu viktigare. Ömsesidigt beroende kan också över tiden utvecklas mellan parterna i takt med att utbudet och användningen av energitjänster ökar. När en relation har skapats och fördjupas mellan elhandelsbolaget och elkunden är det svårare för konkurrerande elhandelsföretag att använda låga elpriser som det enda konkurrensmedlet för att vinna över industriella elköpare.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)