Designprinciper för handlingskvalitet i samverkan

Detta är en avhandling från ; Linköpings universitet

Sammanfattning:  Verksamheterkonstitueras av handlingar. För att effektivisera en verksamhet ärdet därför lämpligt att studera dess handlingar och hur de kanstruktureras i syfte att uppnå handlingskvalitet. Att IT-system kananvändas som ett verktyg för att effektivisera en verksamhet äringet anmärkningsvärt påstående. Men för att veta hur ett IT-systemkan vara ett verksamhetsmässigt stöd, krävs en grundläggandeförståelse för den verksamhet som det ämnar stödja. Oavsett om detär människor eller IT-system som ska utföra verksamhetenshandlingar behöver vi förstå, inte bara de enskilda handlingarna,utan också det övergripande mönster som de olika handlingarna ärdel av. I avhandlingen argumenterar jag för hur en dimension avhandlingskvalitet i tredjepartslogistiksamverkan kan uppnås genomkompletta handlingsmönster. Det innebär att vi, för att förståtredjepartslogistiksamverkan som en form av interorganisatorisksamverkan, behöver betrakta den som en multiorganisatorisksamverkan. Avhandlingens resultat utgörs av designprinciper, i formav råd och riktlinjer, för hur handlingskvalitet kan uppnås ochsäkerställas genom kompletta handlingar. 

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.