Comparison of Different Electrical Machines for Belt-driven Alternator and Starter
Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish I takt med att fossila bränslen, så som olja och bensin, minskar av jordens resurser så ökar tyvärr samtidigt förbrukningen och därmed efterfrågan på mer bränsle. Detta beror delvis på ökningen av antalet fordon samt på den ökande transportsektorn i världen. De enorma koldioxidutsläppen fortsätter att förstöra vår miljö. I ett kraftfullt försök att minska utsläppen och möta bristen på fossila bränslen har en satsning på hybridfordon skett runt om i världen, såväl inom själva fordonsindustrin samt genom samhällsfinansierade projekt på universiteten. De elektriska hybridfordonen kan delas upp i en mängd olika hybridklasser, allt från den lättaste, microhybriden, till den kraftigaste, så kallade plug-in hybriden. Microhybriden är ett fordon som automatiskt stänger av förbränningsmotorn när det står stilla och med hjälp av en något kraftigare startmotor rullar iväg och startar fordonet när föraren trampar på gaspedalen. Den reducerar bränsleförbrukningen med ca 20 % i stadstrafik. En så kallad plug-in hybrid är ett fordon som har en kraftig elmotor och ett batteri som är stort nog att möjliggöra en normal framdrift av fordonet på endast eldrift upp till några mil. Denna avhandlig undersöker några olika typer av lämpliga elmaskiner för en microhybrid, med kombinerad startmotor och generator i en personbil. Den presenterar också en ny typ av elmaskin som kombinerar permanentmagneterna med de elektriska magneterna i rotorn (den roterande delen) av en elmaskin. På så sätt kan man få en ökad prestanda och bättre möta kraven på elmaskinen i en microhybrid. Elmaskinen måste kunna starta förbränningsmotorn även i ett klimat av -40oC då oljan i motorn är extremt trögflytande. Den måste även kunna växla över och kunna fungera som generator i väldigt höga varvtal.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)