Strategisk ekonomistyrning i små företag

Sammanfattning: Studien handlar om att skapa värdetillväxt i små företag. Begreppet värdetillväxt används som ett samlingsnamn för volymtillväxt och lönsamhetstillväxt. Strategisk ekonomistyrning innebär att det är möjligt att följa och påverka företagets strategier och tolka hur de påverkar/påverkat värdetillväxten. Fyra fallföretag ingår i studien. Jag utgår från aktörssynsättet. Syftet med studien är att skapa kunskap om hur strategisk ekonomistyrning kan utformas för att bidra till värdetillväxt i små företag. Resultaten i studien kan inte betraktas som generella utan gäller för de studien ingående fyra fallföretagen. Samspel kan iakttagas mellan volym- och lönsamhetstillväxt. Vidare visar studien att utveckling av en effektiv strategisk ekonomistyrning har att göra med en väl fungerande operativ ekonomistyrning. Studien visar också att samma modell för strategisk ekonomistyrning kan användas för olika funktioner. Generella modeller är av begränsat värde. Den strategiska ekonomistyrningen bör skräddarsys i så stor utsträckning som möjligt. För utformning av strategisk ekonomistyrning är Kaplan & Nortons (1992, 1993) "Balanced Scorecard" ett lämpligt verktyg. En väl utvecklad modell för strategisk ekonomistyrning kan vara ett hjälpmedel för att skapa värdetillväxt.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)