Samverkan mellan träkomponenttillverkare och stora byggföretag en studie av massivträbyggnade

Detta är en avhandling från Luleå : Luleå tekniska universitet

Sammanfattning: Under en lång tid har trä tappat marknad till stål och betong vad gäller stommar för flervåningshus, ett skäl till detta är att bristen på kundfokusering lett till att träindustrins sida halkat efter vad gäller framtagandet av effektiva systemlösningar för husbyggandet och helhetsåtagande gällande kvalitetstänkande. I dagsläget upplever träkomponenttillverkarna att byggföretag väljer att använda sig av andra material, framför allt betong, därför att de är vana vid det, även i situationer där massivträlösningar skulle kunna vara ett konkurrenskraftigt alternativ. Byggföretagen menar att det är för osäkert att bygga med massivträ, eftersom man inte vet vilka problem som kan uppstå och hur man kan lösa dem. Licentiatuppsatsen har ett praktiskt syfte att undersöka och visa hur en direkt samverkan mellan träkomponenttillverkare och stora byggföretag kan öka kommunikationen och materialflödet och därmed effektivisera utvecklingen av ett konkurrenskraftigt byggsystem i massivt trä. Ett sådant byggsystem förväntas leda till ökade förtjänstmöjligheter för både träkomponenttillverkare och byggföretag genom att utgöra ett alternativ till stål och betong. En direkt samverkan antas också öka konkurrenskraften för massiva träprodukter samtidigt som det på längre sikt ger större valmöjligheter och därmed också större möjligheter för byggföretaget att kundanpassa sin produktion. Studien ska också leda till en ökad vetenskaplig förståelse för vad som påverkar samverkan mellan tillverkare av massiva träkomponenter och byggföretagen. Företagen som deltagit i studien har visat ett stort intresse för att skapa en samverkansrelation mellan parterna. Resultaten visar att syftet med att samverka, för industrirepresentanterna, är att förbättra ekonomin för båda parter. Detta ska framför allt ske genom att man med ett gemensamt systemperspektiv utvecklar det massiva stomsystemet. Resultaten visar också att företagen måste utveckla nya typer av arbetsformer vilka stödjer kundfokusering för båda parter. Utvecklingen inom dessa områden förväntas bidra till en utveckling på en rad andra områden så som produktutveckling och miljöfokusering. Parterna tror att samverkan måste karakteriseras av en vilja att arbeta tillsammans och att göra det som är bra för båda parter, inte bara för den egna organisationen. För att upprätthålla viljan att arbeta tillsammans krävs effektiva sätt att ta hand om konflikter mellan parterna och att man tydligt definierar syftet med relationen och vilka åtaganden respektive part har, eventuellt genom skrivna avtal.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.