Study and Development of Techniques to Improve Engine Stability and Reduce Emissions from Natural Gas Engines

Detta är en avhandling från Combustion Engines, Box 118, 22100 LUND

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Denna avhandling beskriver olika metoder att förbättra motorstabilitet och minska skadliga avgasutsläpp från naturgasmotorer. Gasflöden inuti cylindern mättes med laserdiagnostik, även cylindertryck och avgassammansättning mättes. Sex olika förbränningsrum utvärderades med ovan angivna metoder. Ett högturbulent (brinner snabbt) förbränningsrum visade sig fungera bäst med avseende på motorstabilitet och avgasutsläpp. Ett förbränningsrum med snabb förbränning är bättre lämpat, än ett långsamt, om motorn skall använda EGR (återföring av avgaser till cylindrarna). Med EGR kan de skadliga avgasutsläppen minska och verkningsgraden för motorn öka. Väldigt låga avgasutsläpp kunde påvisas med EGR och en trevägskatalysator av liknande typ som sitter i bilar.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.