Idé och innovation

Detta är en avhandling från Sundsvall : Mittuniversitetet

Sammanfattning: Avhandlingens övergripande syfte är att fördjupa aktuella kunskaper om idéoch idéutveckling hos idégivare och vilka möjligheter småföretagen i glesbygdenhar för att ta till sig innovationer och ny teknik. Avhandlingen avgränsar sig till attstudera själva processen och progressionen från idé och idéutveckling tilluppfinning och innovation för marknad och kund.Forskningsfrågorna omfattar: Vad motiverar en uppfinnare till innovation? Hurpraktiserar man innovation i småföretag? Hur är innovatörers förhållningssätt tillproblemlösning? Vilka möjligheter har småföretag i glesbygden att ta till siginnovationer och ny teknik?Avhandlingen problematiserar å ena sidan idégivarens ansatser till motivationrespektive attityd och å andra sidan hur idéer väljs ut och sedan utvecklas i processoch progression hos upphovsmannen via uppfinning till marknadens och kundensinnovation. I föreliggande avhandling har valts både kvantitativt och kvalitativtangreppssätt, med utgångspunkt från beteendevetenskaplig forskning.Viktiga slutsatser utifrån avhandlingen är: att innovationsprocessen bör utgåoch registreras utifrån (grund?)idén och upphovsmannen; idégivaren skall finnaskvar i idéutvecklingen med kompletterande och alternativa idéer;innovationsprocessens progression från idé till innovation skall utgå ifrån ett”bottom?up” perspektiv, där patentlagens föranvändarrätt ger stöd för idégivarensmedverkan i processen och progressionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)