Alla lika - alla olika: skolsituationen för elever med båda föräldrarna födda utomlands
Sammanfattning: I denna avhandling studeras skolsituationen för elever med båda föräldrarna födda utomlands. Samband mellan elevernas bakgrund, övriga faktorer som i tidigare forskning visat sig betydelsefulla och skolresultat identifieras och analyseras. Studien utgår från de data som insamlades inom ramen för "Det nationella programmet för utvärdering", som genomfördes 1992. Utvärderingen omfattade 101 skolor med sammanlagt cirka 10 000 elever i årskurs 9. Bland dessa fanns 576 elever med båda föräldrarna födda utomlands. Elevernas bakgrund med avseende på moderns födelseland, skolgång i annat land än Sverige, vistelsetid i Sverige, deltagande i hemspråksundervisning och svårigheter med svenskan på grund av invandrarbakgrund studeras och sätts i relation till föräldrarnas engagemang och attityder till skolan, elevernas val av fritidsintressen och deras syn på undervisningen. Även resultat i ämnena svenska, matematik och engelska studeras liksom attityder till ämnena och självvärdering i dessa.
Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.