Experience feedback in industrialised house-building The impact of production strategies

Detta är en avhandling från Luleå tekniska universitet

Sammanfattning: Byggföretag måste utveckla processer för erfarenhetsåterföring (EF) och kunskapsutbyte för att förbättra sina resultat över tid. Industriellt bostadsbyggande medför mer produkt- och processinriktade angreppssätt innefattande olika produktionsstrategier för att bekämpa problem som är typiska för projektbaserade organisationer. Däremot har få studier undersökt hur byggföretagen faktiskt samlar in återförd erfarenhet och använder EF. Två forskningsfrågor ställdes: Hur påverkar valet av produktionsstrategi insamlingen av återförd erfarenhet, och hur påverkar valet av produk-tionsstrategi användningen av erfarenhetsåterföring inom husbyggande? Grundat på en kvalitativ forskningsdesign, baserad på flera forskningsmetoder, utfördes fyra studier: En enkätundersökning 2010 om erfarenhetsåterföring inom stora och medelstora platsbyggande och fabrikstillverkande husbyggnadsföretag, samt tre fallstudier mellan 2011 och 2015 om insamling och användning av erfarenhetsåterföring i bostadsbyggande organisationer med olika produktionsstrategier: En organisation med en traditionell engineer-to-order (ETOED)-strategi, en annan med en modify-to-order (MTOED)-plattform, samt en tredje med en configure-to-order (CTOED)-plattform. Ett sätt att beskriva EF är genom de ”kanaler” som används för at återföra erfarenheterna. Byggentreprenören med ETOED-strategin använde formella, ”tryckande”, erfarenhetskanaler under produktions-fasen. Byggaren med MTOED uppvisade liknande EF-kanaler under produktionsfasen som ETO-entreprenören, men med ytterligare ”dragande” kanaler under projekteringsskedet. I CTOED-plattformen var de viktigaste EF-kanalerna personliga och informella, men det fanns också formella kanaler, såsom olika möten. Till skillnad från de andra undersökta strategierna finns ingen egentlig projekteringsfas i CTO-strategin, varför alla EF-kanaler är inriktade på produktionsfasen och beställaren. Studierna visar att i det projektfokuserade ETO-sammanhanget används EF för ständiga förbättringar av projektledningsprocessen. Ju senare kundorderpunkt, det vill säga ju mer standardiserade produkterna blir, eller ju mer produktfokuserad organisation är, desto mer fokuserar EF på produktutveckling och förbättring av tillverkningsprocessen och ju fler EF-kanaler är riktade mot kunderna och marknaden, Resultaten tyder också på att bostadsbyggare som använder CTOED-plattformar främst fokuserar sin EF mot tillverkningsprocessen och produktutveckling, medan husbyggare som använder MTOED-plattformar främst inriktar sin EF mot användningen av deras plattformtillgångar under projekteringsfasen. Förmodligen skulle nästa steg för dessa byggföretag vara att öka standardiseringen av sina byggmetoder. Den praktiska bidraget från avhandlingen är att den kan hjälpa byggföretag att planera och genomföra sina erfarenhetsåterförings-processer. Avhandlingens främsta teoretiska bidrag är dess karakterisering av EF i förhållande till de olika produktionsstrategier som används inom husbyggande.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.