Entrepreneurship, career experience and learning : developing our understanding of entrepreneurship as an experiential learning process

Detta är en avhandling från Halmstad : Scandinavian Institute for Research in Entrepreneurship (SIRE), Halmstad University

Sammanfattning: Varför är vissa individer bättre på att identifiera och exploatera nya affärsmöjligheter än andra? Ett antagande som ofta lyfts fram är att framgångsrika entreprenörer förväntas ha utvecklat specifika kunskaper genom tidigare karriärerfarenhet, vilket i sin tur främjar deras entreprenörskap. Om detta antagande stämmer, hur kan vi förstå denna erfarenhetsbaserade lärprocess? Det övergripande syftet med avhandlingen är att utveckla begrepp som ökar vår förståelse för entreprenörskap som en erfarenhetsbaserad lärprocess, och baserat på detta empiriskt testa ett konceptuellt ramverk som förklarar hur individer skapar entreprenöriell kunskap genom karriärerfarenhet. För att uppnå det övergripande syftet har fem separata studier utförts och inplacerats i studiens övergripande teoretiska ramverk. Den empiriska delen av avhandlingen består av personliga intervjuer samt en större enkätundersökning på entreprenörer i Sverige. Avhandlingens resultat visar att entreprenörskap bör ses som en livslång lärprocess som sker både före och efter en företagsstart. Detta innebär att skeenden och händelser som bidrar till att individer lär sig att identifiera och exploatera nya affärsmöjligheter behöver förstås ur ett vidare perspektiv som fångar upp både variationen och spännvidden i individens karriärerfarenhet. Att lära sig entreprenörskap är således inte enbart ett fenomen som sker i typiska entreprenöriella situationer, som t ex vid en företagsstart, utan är även något som sker i individers vardagliga arbetssituation långt innan de ens tänkt bli involverade i företagsetablering. Avhandlingens resultat visar även på ett behov av att ompröva det dominerande synsättet på entreprenöriellt lärande, som på ett förhållandevis oproblematiskt sätt förutsätter en direkt länk mellan en specifik erfarenhet och att kunskap erhålls ifrån denna specifika erfarenhet. De empiriska resultaten visar snarare att olika typer av karriärerfarenhet leder till olika typer av entreprenöriell kunskap, men också att den kunskap som utvecklas beror på om entreprenören föredrar att fokusera på att utforska nya möjligheter eller på att exploatera redan befintliga färdigheter. Det finns således ett behov av att skilja på begreppen "erfarenhet" och "kunskap" för att bättre förstå entreprenörskap som en erfarenhetsbaserad lärprocess.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.