Beyond the Product – Enabling design services in small and medium sized enterprises

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Många industridesignkonsultföretag har som ambition att anta en strategisk roll i sina kundföretag. Design ses i detta sammanhang som ett viktigt konkurrensmedel med en kreativ process som stödjer en innovationsdriven verksamhet. Samtidigt saknas ofta kunskap, framförallt i små och medelstora företag - SMF, om hur designmetoder och processer kan bidra utöver skapandet av estetiskt tilltalande produkter. Denna avhandling inriktar sig på en förståelse av design som en social aktivitet och ett specifikt sätt att skapa kunskap. Det övergripande syftet med avhandlingen är att öka förståelsen för hur designtjänster kan bidra till att möjliggöra och underlätta organisatoriskt lärande och förändringsprocesser för att på så sätt stärka innovationsförmågan i SMF. Studier visar att de företag som har en historia av att arbeta strategiskt med design är mer innovativa, exporterar mer och tvingas inte konkurrera lika mycket med pris. Baserat på detta bör SMF kunna dra fördel av att samarbeta med designers vilket även gagnar samhället i stort då företagandet inom Europeiska Unionen idag till 99 procent består av SMF. Forskningsprocessen har bestått av litteraturstudier inom design, organisatoriskt lärande och förändringsarbete och empiriska undersökningar i form av observationer, intervjuer och deltagande i workshops. Initialt låg fokus på designkonsulten, dess förståelse för den egna affärssituationen och bidrag i kundföretagen. Studien visade att industridesignkonsultföretag genomgår en förändring vad gäller organisation, ledning och de kompetenser de anställer. Detta är bland annat en konsekvens av ett breddat designerbjudande. Vi observerade en självtillit bland designer avseende deras förmåga att genom sitt explorativa förhållningssätt bidra till strategiskt utveckling, innovation och annat förändringsarbete i kundorganisationen Genom att studera konkreta aktiviteter mellan SMF och designers flyttades fokus till relationsskapande och dynamiken i samarbetet mellan de båda parterna. Bland annat visade studierna på behovet av att introducera designmetoder och processer tidigt i den gemensamma processen. Detta skapar en förståelse för designprocessen och dess metoder och hur dessa skiljer sig från hur kundorganisationen vanligtvis arbetar med förändringsprocesser. En tidig samverkan var även viktig för att designer skulle kunna förhandla till sig mer utrymme för kreativt utforskande. I de fall beslutsfattare var aktivt involverade i designprocessen upplevdes slutresultatet i ökad utsträckning som positivt. Genom att involvera beslutsfattare kunde uppdragsbeskrivningen bli ett levande dokument och målsättningen förändras under aktivitetens gång allteftersom nya problem och möjligheter dök upp. Deltagare i en aktivitet bär med sig en unik historia, kultur och identitet som bland annat utgår från den disciplin eller organisationer de tillhör. Detta leder till att olika perspektiv och kommunikationsredskap, som exempelvis begrepp och prototyper, introduceras i den gemensamma aktiviteten. Att synliggöra dessa men även vilka önskningar och behov som motiverar aktiveten, hur man tolkar regler och fördelar arbete och ansvar, är av vikt för hur samarbetet i aktiviteten fortlöper. I avhandlingen beskrivs och rekommenderas såväl forskare som designpraktiker att använda en aktivitetsteoretisk modell för att öka förståelse för och understödja samarbetet mellan designers och deltagare från SMF. Visualiseringsmetoder underlättade integrationen av handlande och reflektion, samarbete och ett utforskande förhållningssätt. I flera fall ledde designaktiviteten till ett känslomässigt engagemang vilket i sin tur ledde till nya erfarenheter och lärande. Resultaten kan karakteriseras som affärsutveckling och organisatorisk utveckling. Avhandlingen lyfter fram behovet av långsiktiga relationer och att designern deltar i implementering av resultat för att den nya kunskapen skall få fäste i kundorganisationen. Avsikten med denna avhandling är att den skall bidra till en pågående diskussion inom designforskningen kring hur designaktiviteter kan bidra till att utveckla organisatoriskt lärande och förändringsprocesser. Min förhoppning är även att den skall bidra till designerns praktiska arbete.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)