Det oavsiktliga lärandet - försvarets räddningsplanka? : en granskning av värnpliktigas lärande under värnpliktsutbildningen och värnpliktssystemets funktion i samhället

Sammanfattning: Huvudintresset för avhandling riktar sig mot det lärande som sker under värnpliktsutbildningen och värnpliktssystemets funktion i samhället. Avhandlingen inleds med en historisk tillbakablick med genomgång av mönstringsförfarandet, den allmänna värnplikten och samhället samt värnpliktsutbildningen och den militära pedagogikens utveckling under seklet. Tyngdpunkten ligger på en analys och granskning av försvarsmakten som organisation med inriktning på socialisationsprocess, utbildningskultur och lärandemoment, där civila begrepp och teoribildning tillämpade på militära skeenden ger underlag för beskrivning och tolkning av utbildnings- processens olika moment. För att ge analysen färg och konkretion och för att - under arbetets gång - ge nya infallsvinklar har tre soldatgenerationer intervjuats, män som gjorde sin militära grundutbildning under åren 1948, 1971 och 1994. En hermeneutisk tolkningsmetodik har använts. De enskilda soldaternas upplevda och beskrivna lärande har varvats med övrigt analysarbete vilket genererat nya perspektiv för ytterligar granskning och analys. För att få en bild av vad för lärande som sker har intervjuundersökningen även analyserats separat. Det mest framträdande upplevda och beskrivna lärandet sammanfattas i en social faktor, ett organisatoriskt lärande samt i en utveckling av mansrollen. Dessa huvudfaktorer har analyserats och jämförts med soldatinstruktionens officiella mål. Det oavsiktliga lärandet motsvaras av de lärandemoment som inte återfunnits i utbildningens officiella mål. Aktuell teoribildning kring lärande, Försvarsmakten och 'den dolda läroplanen' samt lärande i asymmetriska situationer diskuteras.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)